Uppåt för svensk musikindustri

ROCKBJÖRNEN

Den svenska musikindustrin kan sjunga glada toner på väg till banken.

Branschen ökade sin omsättning med 27 procent i fjol, skriver Dagens Industri.

Efter lång tid av kris verkar musikindustrin i Sverige ha återhämtat sig rejält.

Den främsta förklaringen är musikströmningstjänsten Spotify, som flera svenska skivbolag är delägare i.

Enligt Ifpi, som företräder 95 procent av de svenska skivbolagen, stod den digitala musikförsäljningen för 76 procent av den totala omsättningen i fjol.

Av dessa stod strömmade musiktjänster för 71 procent.

– Framtiden ser ljus ut. Det kommer nya generationer nu som växer upp med musik via internet, fast i en laglig miljö. Så var inte fallet tidigare, säger Mark Dennis, vd för Sony i Sverige.

Allra bäst går det för skivbolaget Universal, som fördubblat sin omsättning sedan 2008.

Per Sundin, vd för bolaget, säger till DI att det starka resultatet beror på housestjärnan Avicii.

– Han fick sitt internationella genombrott som artist förra året och sålde fyra miljoner album, säger Sundin.

ARTIKELN HANDLAR OM