Sony investerar stort i molnbaserat spelande
Publicerad 2012-07-04
Köper streaming-tjänsten Gaikai – för 2,6 miljarder
Sony köper Gaikai, pionjärer inom molnbaserat spelande, för 2,6 miljarder kronor.
Och därmed tar spekulationerna kring Playstation 4 ny fart.
Molnbaserat spelande har länge utmålats som ett framtida hot mot konsoltillverkare som Sony, Microsoft och Nintendo. Tekniken innebär att spelen drivs av en central server för att sedan streamas hem till spelaren. Därför kan avancerade spel upplevas på, i princip, vilken internetuppkopplad och skärmförsedd teknikpryl som helst, oavsett dess prestanda.
Enorm investering
Företag som Onlive och Gaikai har visat att man kan spela krävande spel på mycket oansenliga datorer – och har därför seglat upp som mörka moln på hårdvarutillverkarnas horisont.
Nu har dock situationen förändrats.
Härom dagen utannonserade nämligen Sony att de köper Gaikai – för smått svindlande 2,6 miljarder kronor – och att de från och med nu kommer att satsa på molnbaserade tjänster.
Streama gamla spel
– Sony kommer att tillhandahålla en molnbaserad tjänst i världsklass, som kommer att låta användarna åtnjuta en stor mängd material, från grafiktunga spel till lätta tidsfördriv, var som helst, på en rad olika internetanslutna enheter, säger Andrew House, chefen för Sonys speldivision, i en pressrelease.
Exakt vad allt detta innebär är inte helt klart, men mycket tyder på att molnbaserat spelande kommer att vara en tongivande ingrediens i den kommande
. Ett första steg anses vara att erbjuda speldemos som streamas istället för att laddas ner. Det har också talats om streamad bakåtkompatibilitet.
Johan Martinsson