Svenska Grin har anledning att le

SPELA
Bandits.

För två år sedan marscherade de in med ett stort leende på ECTS. Då hette spelet ”Ballistics”.

Nu levererar svenska spelföretaget Grin ett stort flin igen. För ”Bandits” är också klart. Och det är bra. Och ingen har sett det förut.

– Det är väl vår stil att hålla tyst tills vi har nåt att visa upp, säger Bo Andersson, vd på svenska spelföretaget Grin.

På pc-skärmarna rasar ett ”Mad Max”-krig med raketbestyckade bilar efter katastrofen. ”Bandits – Phoenix rising” är som ”Smuggler’s run” till

Playstation – fast skojigt. Spelet är visserligen fattigt

presentationsmässigt och ganska tomt i landskapen – men här finns det lilla extra.

För dig som inte orkar bry dig om nån story om banditer och krig om resurser efter Katastrofen skaffar kompisar som vill bli sprängda i bitar och ansluter datorerna eller kopplar upp. Massiva explosioner, totalt röj.

Bilarna styrs som i ”Halo” till Xbox efter vartåt du tittar. Knäppt och avigt i början, men därefter intuitivt. För två år sedan leverade Grin ”Ballistics” färdigt och klart – den snygga framtidsracingen som gjorde reklam för Nvidias grafikkort.

Nu är ”Bandits – Phoenix rising” klart i september.

Pang.

Och du anade aldrig att det skulle komma.

Henrik Rudin