”Everquest” – äventyret tar aldrig slut

Slåss med monsterarméer och utforska vidderna i två nya spel

SPELA

LONDON

”Everquest” gör skäl för sitt namn. Ett äventyr som aldrig tar slut.

Nästa år kommer del två av online-rollspelet.

Men redan i höst kan du leka fältherre med alla välbekanta ”Everquest”-monster och varelser.

”Lords of Everquest” är som ett sorts ”Warcraft”. Alltså actionfylld peka-och-klicka-strategi.

Du måste samla resurser. Och med dem skapa en armé av monster.

Massiva slag

Några av varelserna är ”Lords”, mäktigare kämpar med speciella krafter. Men alla varelser får erfarenhet i striderna och kan vartefter dubbas till riddare. Förutom mer styrka stärker de då moralen hos sina undersåtar på slagfältet – samtidigt som de skrämmer fienden.

”Lords of Everquest” är inte mer än dugligt snyggt. Men det verkar bjuda på en del finesser och massiva slag när fullkomliga horder av kämpar drabbar samman.

Upp till tolv spelare ska kunna fajtas över nätet på ett och samma slagfält, men det går förstås också att spela mot datorn i olika uppdrag med story.

Säkert nåt för strategilirarna som väl kanske börjat tröttna på ”Warcraft III” när ”Lords of Everquest” släpps till pc strax före jul.

”Everquest II” 500 år fram i tiden

Men det är ju långt från det sociala chattande och episka drakdödande som onlinespelarna gillar.

De fansen får i stället sitt nästa år. För efter rader av tilläggspaket med nya världar till det ursprungliga spelet kommer äntligen ”Everquest II”.

En snabbtitt på en bullrig ECTS-mässa ger tyvärr inte utrymme till att utforska finesserna.

Kort om storyn, bara: spelmakarna suddar ut tavlan för den nya delen på ett smart sätt. De spolar helt enkelt 500 år framåt i tiden, till en plågad värld som försöker hämta sig från en naturkatastrof.

Och kort om grafiken: ”Everquest II” är riktigt imponerande i detaljerade stadsmiljöer. Man ser långt, och ett vackert ”Wizard’s guild” sträcker sig högt, högt upp i skyn. Däremot är naturen ute på vidderna ganska ödslig.

Nå, ”Everquest II” kommer under 2004. Äventyret fortsätter.

Henrik Rudin

ARTIKELN HANDLAR OM