Grym närvarokänsla – kanske årets spel

Aftonbladet har provspelat ”Black”

SPELA
Explosivt ”Vi har två anställda som bara jobbar med att få omladdningen av vapnen att se realistisk ut”, säger Dean Evans, en av skaparna bakom spelet Black, som släpps till försäljning den 23 februari.

Det smäller. Nästan oavbrutet.

Aftonbladet har provspelat ”Black”, en av ­vårens tyngsta och mest emotsedda actiontitlar.

”Rambo 3” var, på sin tid, världens dyraste film.

Den kostade 63 miljoner dollar att spela in och var ett typexempel på överdimensionerad högbudgetaction på det sena 80-talet.

Att spela ”Black” är som att sätta sig i cockpiten på precis en sådan film: kul­svärmarna plottrar skärmen och huvudpersonens vapenarsenal skulle kunna förse en mindre armé.

– Vi ville hylla de amerikanska filmerna som ”Commando”, ”Rambo” och andra machorullar med renodlad action, säger Dean Evans, producent för spelet.

Det är ingen underdrift.

Osund vapenpassion

Som medlem i en hemlig insatsstyrka skjuter, spränger och smyger man sig fram genom en namnlös östeuropeisk nation, i allt från skogsbryn och stadsgator till korridorer på mentalsjukhus.

”Black” är skapat av Criterion, teamet bakom den framgångsrika racingserien ”Burnout”, och det går att känna igen sig.

Det vrålar.

Det smäller.

Som om det inte fanns någon morgondag.

Att skaparna själva har en vapenpassion på gränsen till osund fixering hymlar de inte med. För att faktainsamla åkte man till exempel till ”The gun store” i Las Vegas.

– Där får man skjuta så mycket maskingevär man bara orkar och har råd med, berättar Evans entusiastiskt. Och så har vi två anställda som bara jobbar med att få omladdningen av vapnen att se realistisk ut.

För samtidigt som ”Black” är överdrivet, på gränsen till en karikatyr av actionspel, så balanserar det med realistisk grafik och spelvärld. Spelets motto, ”Om du kan se det, så kan du skjuta det”, pekar till exempel på att alla miljöerna i spelet är förstörbara – skyddande fordon och föremål kan på sekunden peppras till småflis.

Ger adrenalinchock

Det ger ”Black” en adrenalinchockad närvarokänsla som få spel på marknaden i dag kan matcha.

Om det är oöverträffat?

Spelet släpps till Playstation 2 och Xbox den 23 februari.

Då får vi se.

Kristofer Ahlström

ARTIKELN HANDLAR OM