Microsoft tar upp kampen om de ”sociala spelarna”

Microsofts Mattias Edlund i exklusiv intervju med Aftonbladet

SPELA

Xbox 360 blir billigare på fredag.

Och Microsoft tar upp kampen om de "sociala spelarna".

– Tidigare har vi haft en avsaknad av bra produkter för bredare målgrupper, säger Mattias Edlund, marknadschef för Xbox i Norden.

Xbox 360.

Så nu ska ni nå de "sociala spelarna".

– Vi har ju länge vänt oss mot en gamerorienterad målgrupp. Nu – med en bredare portfölj – så är vårt mål att nå en väsentligt bredare målgrupp. Familjer ingår självklart i det syftet.

– Med modellen "Arcade" (den billigaste varianten av Xbox 360, den utan hårddisk, reds anm.) som instegsmodell har vi en prispunkt som gör att Xbox 360 är tillgänglig för alla. Alla kan välja vilken modell man vill gå in på. Viktigt att påpeka, som du säkert redan vet, att oavsett om du väljer att köpa en Xbox 360 så kan du ju uppgradera den till att få samma funktionalitet som du har i en Xbox 360 Elite.

Den kostar 1795 kronor. Men då saknas hårddisk.

– Den kommer ju inte med hårddisk i lådan. Men den kommer med ett minne i lådan vilket gör att du fortfarande kan få alla dom upplevelser som du kan få med någon av de andra två modellerna.

Men det minnet räcker ju inte länge.

– Absolut, det är möjligt att det kan vara så. Men då har man ju också möjligheten att själv välja när man vill köpa en hårddisk (en hårddisk, 20 gb, kostar runt tusenlappen, reds anm.).

Berätta mer om satsningen på det sociala spelandet. Hur har ni tänkt där?

– Tittar vi tillbaka lite på hur det har gått hittills med Xbox 360 så har vi ju idag ett fantastiskt momentum, vi har ett momentum som är bättre än våra konkurrenter och vi vill ytterligare stärka det som jag sa. Det ena är förstås att ge en attraktivare prispunkt…

Men vänta nu, hur menar du att ni har ett bättre momentum? Gapet till Wii är ju över tio miljoner, Nintendo har sålt över tio miljoner fler konsoler än Microsoft om man räknar globala siffror. Samtidigt som gapet till Sony minskat med nästan 1,5 miljoner konsoler sedan början av året. Hur menar du att Microsoft har ett momentum?

– Tittar vi på…jag tittar ju i huvudsak på Norden, nu kan jag inte vara specifik med just dom sifforna. Men dom siffrorna vi har för Europa… det är viktigt att påpeka, när vi tittar på vilken upplevelse som Xbox 360 ger med hd-gaming och alla tillbehör med Xbox Live som community och så vidare så ser vi ju PS3 som den närmaste konkurrenten.

Ja.

– Tittar vi då på hur det har gått för oss, vad vi såg förra året var att PS3 inte tog in alls på oss. Vilket innebär att vi leder över dom stort, håller det momentumet. Och nu tar vi nästa steg, återigen för att nå en ännu bredare målgrupp.

Och Sony själva hävdar att de sålt fler maskiner i Europa än er.

– Ja, fast dom siffrorna som vi har där indikerar att vi har 750000 mer installerad bas än vad dom har.

– Men får att gå tillbaka din ursprungliga fråga. Tidigare har vi haft en avsaknad av bra produkter för bredare målgrupper. Då har vi haft otroligt bra spel. Och det är viktigt att säga det, vi kommer fortsätta att ha kanonspel för dom som älskar den typen av spel som "Gears of war" och "Fable".

– Vi kommer också att erbjuda spel till familjen, kanske tjejer mer och alla andra som inte riktigt har haft spel som är gjorda för sig. Med dom spelen menar jag "Banjo", "Lips", "Scene it", "Rock band" och "Guitar hero".

– Om vi går tillbaka till min och din ungdom satt vi och spelade brädspel med mamma och pappa. Nu kommer vi att spela "Lips" tillsammans under julen.

Men det har ju Playstation-spelare gjort i fyra år med "Singstar".

– Och det är det jag säger, nu har vi äntligen de här produkterna till en fantastiskt bra prispunkt. Vilket gör att nu är vi tillgängliga för alla.

För två år sedan sa dåvarande Xbox-chefen Peter Moore att folk borde köpa Nintendos Wii som ett komplement till Xbox 360. Nu anammar ni delvis själva Nintendos strategi. Hur mycket av Nintendos framgångar har spelat in när ni väljer att försöka nå ut till en bredare målgrupp?

– Vi har målmedvetet valt att ta steg för steg. Idag når vi den här bredare målgruppen med den portföljen vi har framför oss. Tittar vi på vad Wii har gjort så är det väldigt många som börjat spela spel. Det innebär också att marknaden för Xbox 360 är otroligt mycket större nu än vad den var för ett och ett halvt år sedan.

ARTIKELN HANDLAR OM