Sensationellt bra


Cave story

SPELA

ÄVENTYR Om du har levt i en icke-uppkopplad grotta sedan 2003, två grejer:

1. Välkommen ut! 2. Du missade ”Cave story”.

När Daisuke Amaya släppte sitt lilla spel en decemberdag 2004 var det nämligen något otroligt stort som hände. En epok inleddes. ”Cave story” var spelet som visade att en ensam människa med minimala medel och maximal talang kunde göra något som helt överglänste allt de professionella spelföretagen producerade.

Men ”Cave story” var dessutom gratis.

Och det är här någonstans vi hittar den stora förändringen som Wii-portningen av spelet har medfört. Att plötsligt ta betalt för något som har varit gratis i 6 år kräver förstås en viss motprestation, och Nicalis – företaget bakom konverteringen – har därför pratat om att de ska uppdatera grafiken. Inte för att det syns någon skillnad.

Det känns lite lojt.

Det känns som en sådan grej som man kanske hade kunnat hänga upp sig på.

Lyckligtvis för Nicalis har Amaya gjort det helt omöjligt att spela ”Cave story” och sedan säga ett ont ord om det. 2D-plattformande har inte känts bättre sedan Marios glansdagar, och vapenuppgraderingar har inte känts bättre sedan ”Gradius”. Musiken är otroligt medryckande, fiendedesignen är underbar och handlingen gör så mycket med så lite att man häpnar.

”Cave story” är, än idag, sensationellt bra. Så köp det – både för spelets och dess skapares skull.

Du kommer aldrig ångra att du återvände till grottan.

FAKTA

➕➕➕➕ Cave story

Wii, från 7 år, 93 kronor

Johan Martinsson

ARTIKELN HANDLAR OM