Krig som konst – i nya ”Total war”

Spektakulär comeback för hyllade PC-strategispelet

SPELA

Hur blir du bäst på ”Total war: Shogun 2”?

Prova att ha Sun Tzus ”Krigskonsten” vid din sida.

Ninjor med raketkastare!

Stephen Turnbull är den världskände japanexperten som hjälpte engelska Creative Assembly att få sitt första ”Shogun”-spel så historiskt korrekt som möjligt. Och när han ett decennium senare fick chansen att göra om bravaden – nu med anledning av ”Total war: Shogun 2” – så visade det sig att det inte bara gjorts framsteg på spelgrafikfronten.

Det fanns nya rön när det kom till japansk historia, och ja, Turnbull kunde nu bekräfta att ninjor med raketkastare faktiskt existerade i 1500-talets feodala Japan. Och därför existerar de förstås även i ”Shogun 2”.

Gör en ”Modern warfare”

Vem vid sina sinnens fulla bruk tycker att Creative Assembly behöver motivera sin återvinning av Japan-temat mer än så?

Tja, rätt många förstås – och det är därför Mark O’Connell, spelstudions marknadsföringsansvarige, är i Stockholm. För att överbevisa oss att det här är det bästa som kunde hända serien.

Framför allt verkar han vilja prata om flerspelarläget.

– Vi ville få striderna att betyda något, säger han, och fortsätter med att berätta om erfarenhetspoäng, levlar, leaderboards, olika former av utrustning som du kan smycka din hjälte med, klaner att gå med i, spelkort att samla, olika sätt att uppgradera dina trupper och så vidare ad infinitum.

Creative assembly gör alltså en ”Modern warfare”-manöver, och försöker trassla in sina spelare i ett nät av belöningar – och löften om mer belöningar. Det är säkert ett klokt val.

65 000 krigare

Själva kampanjen utspelar i mitten av 1500-talet, vilket enligt O’Connell är den perfekta fonden för ett ”Total war”-spel. Nio klaner slåss om makten över Japan, och spelaren får förstås kontrollera en av dem. Det blir diplomati, svåra strategiska val och slag med upp till 65 000 krigare inblandade – slag som du för övrigt kan vinna genom att använda ditt exemplar av Sun Tzus ”Krigskonsten”.

– Ja, vi har försökt basera den artificiella intelligensen på den, säger O’Connel. Så om du har boken med dig när du spelar, och vill testa dess trick, så ska du se att det nog fungerar!

Men de stora sakerna att se fram emot i ”Shogun 2: Total war” är nog de som fanns där redan i dess tio år gamla föregångare. Nämligen: krig som utkämpas i närstrid istället för med en massa musköter, och en mer småskalig scen för spelet. Betänker man de senaste årens allt mer oöverskådligt episka ”Total war”-spel är det svårt att inte se detta som en positiv utveckling.

Idén om att röra sig framåt genom att ta sig tillbaka till rötterna må vara paradoxal, men hey – det är idén om raketkastarutrustade ninjor också.

Och det stoppade tydligen inte dem.

Johan Martinsson

ARTIKELN HANDLAR OM