Rolling Stones revansch – tack vare Call of duty

Får jätteboost av Black ops

Har anledning att fira.
SPELA

Rolling Stones låtar fick just ett rejält uppsving. Anledningen? Deras medverkan i ”Call of duty: Black ops”.

Världens mest omtyckta rockband och världens minst omtyckta spelföretag låter inte som ett helt klockrent samarbete. Men siffrorna talar sitt tydliga språk.

Att Activision redan dragit in mer än 650 miljoner dollar på de första dagarnas försäljning av ”Black ops” är ingen hemlighet. Nu visar det sig att det gått oerhört bra för Rolling Stones också.

Billboard.com rapporterar att försäljningen av de nedladdningsbara singlarna ”Gimme shelter” och ”Sympathy for the devil” ökat lavinartat sedan ”Black ops” släpptes. I ”Gimme shelters” fall rör det sig om en låt som innan sålde 2000 exemplar per vecka, men som nu ligger på 11000 ex tack vare sin medverkan i tv-trailers för det senaste ”Call of duty”-spelet.

För att säkra Rolling Stones medverkan flög Activision till New York för att träffa ABKCO Music, företaget som handhåller licenserna, och lät dem redigera reklamen på egen hand, något som det gigantiska spelföretaget annars aldrig tillåter.

– De säger med största sannolikhet nej oftare än de säger ja, konstaterade Activisions musikansvarige chef Tim Riley. Det är Rolling Stones. Det är inte som att de behöver pengarna.

Jonas Högberg

ARTIKELN HANDLAR OM