Tillbaka – till japanska rollspelens storhetstid

Dragon quest VI känns
fräschare än dagens rpg

SPELA

ROLLSPEL Det är djupt orättvist att säga att den japanska rollspelsgenren har stagnerat. Att säga att spelen som släpps idag är likadana som de som släpptes på 90-talet.

Djupt orättvist mot 90-talsspelen, vill säga.

Den här genren har inte stagnerat, den har regredierat. Fallit handlöst bakåt. Och några väldigt bra bevis på det är återutgivningarna av de tre ”Dragon quest”-spel som släpptes under 90-talets första hälft.

Chockerande insikt

Det brukar sägas att den relativt Japan-exklusiva spelserien är oerhört traditionell. Men när nu spelen slutligen kommer hit så för de med sig en chockerande insikt:

Redan då var genren fräschare än vad den är nu.

Handlingen i ”Dragon quest VI” kretsar kring två världar, varav den ena har skapats av den andra världens drömmande invånare. Det prekära med detta är att du själv kommer från drömvärlden, och alltså inte existerar på riktigt. En betydande del av äventyret går ut på att resa genom den verkliga världen och leta efter den som har ”drömt” dig.

Orättvis bandesign

Det är den mest välfungerande premiss jag har upplevt i ett japanskt rollspel på åratal.

Tyvärr är dock striderna väldigt frekventa, och när detta paras med bandesigntänket ”hoppas spelaren går vilse!” så är det väldigt lätt att känna att detta 90-talsspel behandlar oss orättvist.

Jag antar att det betyder att vi är kvitt nu.

FAKTA

➕➕➕ Dragon quest VI

Från 12 år

Format: Nintendo DS (399 kr)

Följ Spela!

Vill du också ha koll på när vi publicerat nya recensioner, förtittar, krönikor och reportage?

Du kan följa Spela på både Twitter och Facebook.

Följ oss på Twitter här!

Följ oss på Facebook här!

Johan Martinsson

ARTIKELN HANDLAR OM