Spelutvecklare tvingades jobba 22 timmar per dag

Hyllade spelstudion anklagas för vansinnig personalpolitik

DYRKÖPT SUCCÉ ”LA noire” har hyllats världen över – men utvecklarna som tvingats jobba uppemot 22 timmar per dygn är inte glada.
SPELA

”LA noire” är ett av årets bästa spel.

Men det har också kostat på.

Nyligen avslöjade tidigare anställda vid spelstudion Team Bondi de extrema arbetsvillkoren och den nonchalanta attityd som präglat spelets utveckling.

Det är inte lätt att jobba på spelföretag. Ofta förväntas man jobba övertid, så kallad ”crunchtime”, när spelet ifråga börjar bli klart. Det kanske inte är hela världen. Men 22 timmars arbetstid om dagen?

I en serie intervjuer med spelsajten IGN har elva före detta anställda på det australiensiska spelhuset Team Bondi klargjort att det inte är någon dans på rosor att arbeta för Brendan McNamara.

”LA noire”-skaparen målas av de anonyma källorna upp som ett monster. De anställda ska ha lurats jobba ”crunchtime” i över ett års tid, eftersom spelets släppdatum ständigt flyttades fram med några månader. För att hinna ikapp sina åtaganden tvingades folk jobba allt mellan 12 till 22 timmar om dagen.

Tog sju år att utveckla

– Spelföretag tror att ”crunch” kan lösa undermålig schemaläggning eller dåliga designbeslut som tagits i projektets linda, säger en av animatörerna.

– När jag började så var det ”mindre än tolv månader kvar” på projektet, erinrar sig en programmerare. När jag lämnade företaget två och ett halvt år senare var det fortfarande ”mindre än tolv månader kvar”.

”LA noire” tog sju år att utveckla. Vissa av de före detta anställda påstår att de inte fått betalt för övertidsarbetet. 130 av de som arbetat med spelet, men som lämnat spelstudion innan det släpptes, har strukits från credits-listan.

McNamara anklagas också för att ha haft orealistiska mål, oresonliga deadlines och för att ha förolämpat sina anställda på daglig basis. En annan programmerare hävdar att Team Bondi-chefen är den ”argaste person jag någonsin träffat”. Hans kontrollbehov beskrivs som maniskt, vilket han inte heller förnekar när IGN frågar honom.

– Är det något dåligt? Jag gör tv-spel, säger McNamara. De är personliga uttryck för mig. Jag skriver dem, jag regisserar dem, jag sätter ihop teknologin för att göra dem. Så om du tycker att det är tecken på besatthet: visst.

”Rockstar vill avbryta samarbetet”

Uppenbarligen är det fler som inte är nöjda med Team Bondis sätt att jobba på. Rockstar, spelets medproducent och utgivare, uppges i en artikel på Gamesindustry vara heligt trötta på det australiensiska spelföretagets ledarskap.

– Jag har hört en del om Rockstars förakt för Team Bondi, och de har gjort klart att de inte kommer ge ut Team Bondis nästa spel, säger en anonym källa.

– Team Bondi försöker hitta en ny utgivare till sitt nästa spel, men relationen med Rockstar har blivit svårt skadad – Brendan tror att ”LA noire” är en succé på grund av hans vision, men i min mening så är det Rockstar som räddade projektet. De fortsatte att pumpa in pengar i ”LA noire”, och deras marknadsföring var fantastisk. Utan deras kontinuerliga stöd hade Team Bondi gått under för flera år sedan.

Jonas Högberg