Svenska spelen slår nya rekord

Sålde för 1,2 miljarder ifjol

Markus Persson
SPELA

Svenska spelbranschen mår bara bättre och bättre.

En ny rapport visar att den sammanlagda försäljningen aldrig varit större.

Och framtiden ser ännu ljusare ut – tack vare ”Minecraft”.

Finanskrisens svårmod tycks som bortblåst. Nu talar nästan allt för att svensk spelindustri går mot en ljus framtid.

Svenska branschorganisationen Dataspelsbranschen har sammanställt resultaten från svenska spelutvecklares årsredovisningar anno 2010, och jämfört med de röda siffror som präglade 2009 så är det positiv läsning. Omsättningen har ökat med 22 procent från 967 till 1181 miljoner kr. Även omsättningen per anställd har gått upp med 12 procent. Men samtidigt har resultatet gått ned från 37 till endast 15 miljoner kr.

Dice i täten

Sammanställningen omfattar 106 spelföretag, att jämföra med fjolårets 101. De fem största står ännu för över hälften av försäljningen. Allra störst är Electronic Arts-ägda Dice med sina 359 miljoner kr i omsättning.

Antalet anställda i industrin har ökat med 5 procent och är nu uppe i 1203 personer. Könsmässigt är det en väntad men dystert tydlig diskrepans. Endast tio procent är kvinnor, och med tanke på att landets spelutbildningar lockar ungefär samma andel lär det inte bli några stora förändringar inom den närmaste tiden.

”Minecraft” omsätter miljoner

Annars är framtidsutsikterna lovande – mycket tack vare det ökade fokuset på digital distribution och enkla, billiga Facebook- och mobilspel. Redan nästa årsredovisning lär innebära ett rejält kliv framåt då det är då som Mojang, spelutvecklaren bakom ”Minecraft”, lämnar in sin första årsrapport. Dataspelsbranschen uppskattar att Markus Perssons succéspel kommer att stå för en omsättning mellan 20 och 50 miljoner kr.

Jonas Högberg

ARTIKELN HANDLAR OM