Journalister rasar – mot Electronic Arts

”Electronic Arts skadar både sig själva och journalistiken”

SPELA

Tidningar och spelsajter slåss om att recensera ”Battlefield 3” före alla andra.

Något som Electronic Arts valt att utnyttja genom att be att få förhandsgranska de kritiker som ska skriva om spelet.

Journalister rasar nu mot spelföretaget.

Nästa vecka släpps ”Battlefield 3” i hela världen. Hajpen är massiv – spelet har redan förhandsbokats i drygt två miljoner exemplar.

Hysterin kring spelet har dock en baksida. Utgivaren Electronic Arts har skickat ut ett frågeformulär till de utvalda medier i Norge som får recensera spelet först, där de förhör sig om kritikerns intresse för spelet, rapporterar tv-kanalen NRK på sin hemsida. Bland annat undrar EA om recensenten är ett fan av ”Battlefield” eller ”Modern warfare”, hur stor erfarenhet han eller hon har av spelserien, och om denne har uttryckt ”entusiasm eller oro” för spelet.

Manipulerar media

Ett uppenbart sätt att manipulera media på, anser Jon Cato Lorenzen, ledare för speljournalisternas förbund i Norge.

– Att EA vill ha insyn i vem som recenserar spelet kan i praktiken leda till att de väljer att dra tillbaka den exklusiva recension de utlovat om de inte är nöjda med valet av granskare, säger Lorenzen till NRK. Detta kan påverka redaktörer som medvetet väljer de som är mest positivt inställda till spelet, vilket ökar chanserna att få ett recensionsexemplar.

Lorenzen menar att dylikt beteende inte hör till vardagen, men att det händer då och då att spelföretagen vill ha inblick i recensioner. Han är besviken över att EA använder sig av de här medlen.

”Det här är inte okej”

Dagbladets spelansvarige Snorre Bryne var en av de som fick formuläret. Han är inte road.

– Det första vi gjorde var att ringa upp EA och säga att det här inte var okej, säger han till NRK.

Bryne menar att en sådan här grej kan riskera att få folk att tro tillhör vardagen, och att det kan skada både EA och speljournalistiken i stort.

Electronic Arts norska filial har bett om ursäkt till spelsajten Pressfire, och skyller på den mänskliga faktorn.

– Det här borde inte ha skickats ut, säger marknadschefen Oliver Sveen. Vi har gjort ett misstag och ber om ursäkt. Detta är inte något som har skett tidigare eller något som vi planerar att fortsätta hålla på med.

Jonas Högberg