Deras vision: konsoler är utdöda inom tio år

Ny svensk spelstudio vill ta över världen – med mobilspel

SPELA

Är konsolspelen utrotningshotade?

Kommer vi att spela de tunga, stora spelen på våra mobiltelefoner inom tio år?

Ben Cousins och Senta Jakobsen tror det.

De lämnade sina tunga poster på Electronic Arts respektive Crytek för att göra nästa generations mobilspel – i Sverige.

De var inte direkt arbetslösa tidigare.

Ben Cousins har jobbat med både ”Battlefield heroes” och ”Battlefield play for free”.

Senta Jakobsen har övervakat tyska utvecklaren Cryteks (“Crysis”-spelen) sex studior.

Nu har de båda valt att lämna sina positioner på dessa jättar och starta en egen studio i Sverige, en filial till San Francisco-baserade Ngmoco, som ska koncentrera sig på mobilspel. Anledningen? De tror att det är på den marknaden som framtidens hetaste spel kommer att utvecklas.

Ni har sagt att ert mål är att Ngmoco Sweden ska bli ”internationellt välkänt”, vad menar ni med det?

Ben: – Jag skulle säga att vi har tre mål, jag är en ambitiös kille så vi har gjort målen ganska ambitiösa. En grej är att vi vill bygga upp världens bästa smartphone/tablet-spelstudio. Vi vill göra de bästa spelen på de plattformarna. För att kunna göra det har vi ett sekundärt mål, och det är att vi behöver störa konsolmarknaden lite grann. Det finns en möjlighet nu, när mobilspel blir allt kraftfullare och mer allmänt förekommande, att få de som spelar konsolspel att investera sin tid och sina pengar i våra spel.

– Det tredje målet är att vi vill skapa ett nytt sätt för spelstudior att fungera.

Senta: – Jag har gjort spel i över tolv år och på varje studio jag jobbat på har jag träffat en handfull människor som jag verkligen älskar att jobba med. Hur får jag alla dem att flytta till Stockholm? Det kommer ju aldrig att hända, eller hur? Tanken är då, varför inte låta dem jobba på den plats de verkligen vill leva på?

– Många gånger inom spelutveckling så anställer man folk som flyttar till en plats och ett företag där de kanske stannar högst två, tre år för att sedan flytta tillbaka till platsen de kom från, eftersom familjen finns där eller för att deras livskamrat vill hem. Man har investerat en massa tid på att lära känna de här människorna och sedan slits allt sönder efter några år. Vi vill se till att de som jobbar med oss är med oss i fem, sex, sju år eller längre.

Varför startar ni studion i Sverige?

Ben: – Jag sa till Ngmoco att om de ville ha mig så var det en förutsättning att studion skulle placeras här. Alla som jag pratade med hade inga problem med det.

Okej, så varför ville du prompt att det skulle bli en svensk studio?

– Därför att jag bor här, jag har ett fint litet hus i förorterna, en svensk fru, en bebis, och jag kan faktiskt inte komma på något annat ställe jag skulle vilja bo på.

Ni är ju båda beresta och har varit på flera olika studios i olika länder, finns det någon utmärkande kvalité som ni tycker är typisk för den svenska spelutvecklaren?

Ben: – Svenskar är väldigt bra på två specifika områden. Det finns en väldigt fin ingenjörskultur här i Sverige, och det kommer sig av demoscenen, från långa, mörka nätter när du försöker underhålla dig själv som tonåring med en Amiga eller PC framför dig. Så du har en hel del av dessa självlärda, fantastiska ingenjörer, det andra är de som har ett intresse i utvecklingsprocessen och som är utmärkta projektledare. Svenskar har en väldigt strukturerad arbetsstil och är supertrevliga.

Vad kommer ni att göra för spel på Ngmoco?

Ben: – Fantastiska spel. En intressant grej är att konsolmarknaden uppvisar en svaghet nu som mobilmarknaden kan exploatera. Den nuvarande konsolgenerationen med Playstation 3 och Xbox 360 kommer att se riktigt gammal ut när väl nästa generation tar över.

– Mobilspelen håller på att komma ifatt konsolerna, nästa år kommer vi att ha spel på mobiler som antagligen kommer se lika bra ut som de första spelen till Xbox 360, du såg väl hur ”Inifinity blade II” till den nya Iphonen såg ut? Och jag tror att vi redan året efter kommer få se mobilspel som ser snyggare ut än konsolspel.

Förutspår konsolmarknadens död

– Vi tror, eller, vi slår vad om att smarta telefoner och surfplattor kommer slå hårt mot – eller till och med döda – konsolmarknaden inom tio år.

– Om du pratar med riktiga gamers, killarna som spelar ”Call of duty” eller ”Mass effect” eller ”Uncharted” på sina hemkonsoler så har många av dessa smarta telefoner och surfplattor, men spelen till dessa format speglar oftast inte deras smak fullt ut. Hemma är de som besatta av ”Call of duty”, och på bussen spelar de ”Cut the rope”. Så här ser vi en stor möjlighet att kombinera tillgängligheten hos mobilspelen, men även addera djup och kanske en mer vuxnare känsla – och även den typ av story som de gillar hos sina konsolspel. Tänk ”Call of duty” möter ”Jetpack joyride”.

Har ni några projekt på gång som ni kan tala om?

– Ja, vi håller på med konceptet till vårt första spel, vi vet vad vi vill göra och gör prototyper just nu. Vi siktar på att kunna släppa det nästa år någon gång.

Konkurrensen på mobilspelsmarknaden är skoningslös, varför kommer ni att lyckas där så många andra har misslyckats?

– Två saker. Dels så gör vi något som skiljer sig ganska mycket från konkurrensen, vi är inte ute efter att bli nästa Rovio (”Angry birds”), vi gör något väldigt annorlunda. Sedan har vi ett jättestort företag i ryggen, Dena, det japanska företaget som äger Ngmoco. De är faktiskt den näst största tv-annonsören i Japan. De drar in miljarder dollar i intäkter, 400 miljoner dollar i ren inkomst förra året. De är ungefär lika stora som EA. Och nu är de på väg in i västvärlden, och jag tror att vi kommer att få se en hel del mer från dem i framtiden.

– Jag brukade jobba för Sony i Europa, och jag älskade historierna om när Sonys europeiska division bestod av en enda kille som jobbade hemifrån. Sedan blev de den här enorma grejen de är nu. Det är så här jag ser det, några få som jobbar i Europa, med uppbackning från ett jättestort, utomstående företag.

Jonas Högberg