”En inlevelse MW3 inte kan konkurrera med”

Spelas Peter Ottsjö svarar på frågor inför släppet av svenska Battlefield 3

1 av 14
SPELA

Är kampanjen bra? Hur är multiplayerkartorna? Är spelet lika snyggt på konsol?

Här är spelredaktören Peter Ottsjös svar – bara timmar före premiären av ”Battlefield 3”.

Ska jag se kampanjen som något jag kan ägna mig åt när servrarna oundvikligen trilskar i helgen?

– Ja. Dessvärre känns det lite så. De fyra uppdragen jag spelat i kampanjen saknar inte direkt action och explosioner och häftiga miljöer. Synd bara att det ofta känns som att titta på en interaktiv film där man trycker på en knapp ibland. Mest påtagligt är det än så länge i en intensiv flygstrid en bit in i kampanjen. Den är roligare att se än att spela.
 

”Modern warfare 3” har ju en co-op-kampanj som heter ”Survivor” där man möter vågor av allt starkare fiender. Är co-op i ”BF3” lika spännande?

– Jag har bara spelat ett uppdrag så det är för tidigt att avgöra. Men om den banan säger något om resten av co-op-kampanjen så är utsikterna inte så goda. Det där gjorde ”Rainbow six: Vegas 2” bättre redan för tre år sedan.
 

Vad tråkigt – men inte har väl Dice gjort bort sig när det gäller multiplayer?

– Nej. Nej, det har de inte. Tajta kartor får sällskap av enormt vidsträckta saker som ökenbanan ”Operation firestorm”. Den får Atacama-kartan i ”Bad company 2” att kännas som en parkeringsplats. Bergskedjor omringar ett brinnande oljefält där plymer av svart rök stiger mot en klarblå himmel. Att dåna fram i ett jetplan och få en överblick av slagfältet långt, långt, ner bjuder en inlevelse ”Modern warfare 3” helt enkelt inte kan konkurrera med.
 

Berätta mer om multiplayerkartorna!

– Caspian Border är ju välkänd vid det här laget. Det är en annan stor karta där själva naturen blir ett taktiskt vapen. Lövverk och skuggor – uppritade med kraften i en modern PC – är så levande och naturtrogna att en spelare kan smälta in i miljöerna. Inte för att det är det första som slår en. Svep runt med blicken på Caspian Border-kartan; flockar av jetplan som lekfullt jagar varandra, attackhelikoptrar som surrar, stridsvagnar som får marken att skaka. Dice har gjort det här förut, men aldrig i den här skalan, aldrig med den här detaljrikedomen.
 

Okej, men hur det är med gameplay och balans och klasser?

– Lite av det har jag gått in på här. Ett hastigt intryck är att lägen som ”Rush” och ”Conquest” är väldigt bekanta för alla som spelat ”Battlefield” tidigare. Kartorna är större och mäktigare, valmöjligheterna går djupare. Men när det gäller balans och vilka fördelar/nackdelar de nyskräddade klasserna och vapnen har får jag återkomma om.
 

Vad är Battlelog?

– Ett sätt för Dice att göra dig ännu mer beroende av ”Battlefield”. Precis som ”Call of duty elite” samlar det all möjlig statistik om ditt och dina vänners resultat i ”BF3”. Men till skillnad från ”Elite” är hela ”Battlelog” än så länge en gratistjänst. Och eftersom det inte bara samlar statistik utan också fungerar som ett community har Dice/EA bestämt sig för att allt ska se väldigt mycket ut som Facebook. Förutom att ”gilla”-knappen i ”Battlelog” heter ”Hooah”. Vilka töntar.
 

Är konsolspelen lika visuellt imponerande som PC-versionen?

– Försök inte.
 

Har jag dator nog för Battlefield 3?

– Lustigt, det där är nästan rubriken på en nyhetsartikel vi körde alldeles nyligen. Kolla här för rekommenderade specifikationer.