Ett ”Minecraft” – minus det mesta

Minecraft pocket edition till Android är för begränsat

SPELA

SIMULATOR Markus Persson gillar inte att göra som alla andra. Utvecklingen av det virala fenomen som är ”Minecraft” har pågått sedan maj 2009, och redan en vecka efter att det första spadtaget togs bjöds alla spelare in. ”Minecraft” har till stor del formats av fansen – deras ris och ros har vägt tungt när Markus och sedermera Mojang med tiden blottat allt fler lager hos den till ytan enkla legobyggarsandlådan. Det har till och med gått så långt att vissa övermänniskor lyckats bygga fungerande datorer i spelet.

”Minecraft” är i nuläget bara dagar från att vara ”färdigt” och erbjuder i skrivande stund enorma möjligheter att skapa sina egna äventyr och historier.

Begränsad sandlåda

Och det är just det som får Android-versionen av spelet att kännas lite fadd. Mojang har troget följt sin etablerade ideologi, vilket innebär att ”Minecraft pocket edition” i nuläget bara innehåller möjligheten att bygga. Det finns inget överlevnadsläge, inga monster, inga djur, inga verktyg, inte ens några moln på himlen.

Jag antar att allt det där är på väg, förr eller senare. Poängen är att vi redan har tillgång till det överlägsna ”Minecraft” på våra datorer, och att jag inte ser någon större anledning till att man skulle vilja punga ut med 55 kronor för den mobila versionen som det är nu. Jag älskar den kreativa aspekten av ”Minecraft”, men utan incitament tappar jag lusten att bygga.

Klumpig kontroll

Det underlättas inte heller av pekskärmskontrollerna. Mojang arbetar visserligen i motvind från första början – det är svårt att göra bra kontroller till ett tredimensionellt spel på en mobiltelefon – men varför man placerat hoppknappen i mitten av styrkorset är en gåta. Som tur är hoppar ens avatar automatiskt bara man närmar sig en höjdskillnad, men för oss som (försöker) bygga galna saker på höjden blir det väldigt krångligt eftersom det inte går att hoppa i sidled utan att använda knappen. Att spela på Sony Ericssons Xperia Play är dock en våt dröm i jämförelse.

Betyget speglar det vi får av ”Minecraft pocket edition” idag, inte det vi alla hoppas kommer finnas tillgängligt om två år. Och vem vet, då kanske spelet till och med är släppt till IOS.

Fast det är osäkert. Markus Persson gillar ju inte att göra som alla andra.

Jonas Högberg