– ”Assassin’s creed” är ingen garanterad succé

Foto: AP
Michael Fassbender tar lönnmördarspelet ”Assassin’s creed” till bioduken.
SPELA

”Asssassin’s creed”-filmen blir inte direkt mindre efterlängtad av att ”Prometheus”-stjärnan Michael Fassbender ska spela huvudrollen samt producera.

Men succén är långt ifrån garanterad, enligt Aftonbladets spelredaktör.

– Matematiken för såna här projekt är svår att få ihop, säger Alfred Holmgren.

Alfred Holmgren.

Varför har spelfilmatiseringar så dåligt rykte?

– För att spelfilmatiseringar brukar vara så dåliga. Titlar som ”Street fighter”, ”Mortal kombat”, ”Final fantasy: The spirits within” och ”Super Mario bros” ligger som en besk bismak i munnen varje gång man pratar om satsningar som den här. Ett av de största problemen med filmatiseringarna är att de ofta rör sig så långt bort från sina förlagor att det knappt går att se vilka spel de bygger på. Sedan hjälper det förstås inte att nämnda spel ofta är rätt bedrövligt skrivna till att börja med. Men ofta är det snarare lätt att tolka som rent ointresse från filmskaparnas sida. Och ännu lättare att som spelare känna sig förolämpad av den styvmoderliga behandlingen.

”Assassin’s creed” är ett av den här konsolgenerationens mest framgångsrika spel. Betyder det att succén är garanterad?

– Inte alls. ”Prince of Persia”-filmen, som visserligen presterade helt okej kommersiellt sett, hade en budget på mellan 150 och 200 miljoner dollar. Det första ”Assassin’s creed”-spelet hade en bit över 20 miljoner. Insatserna skiljer sig med andra ord astronomiskt mellan film och spel. Lägg dessutom till det faktum att man betalar omkring 500 kronor för ett spel, men bara en dryg hundralapp för en biobiljett. Det gör matematiken svår att få ihop, hur stor publikmagnet själva spelet än är till att börja med. Det är ingen slump att flera projekt i den här storleksordningen strandat efter några år av tvister och förhandlingar – ”Halo”-filmen är det mest ökända exemplet.

Hur bra tror du att just ”Assassin’s creed” kommer passa i filmform?

– En sak är säker: de kommer inte kunna ta samma story rakt av och bara blåsa upp den på vita duken. ”Assassin’s creed” är en alldeles för komplicerad, och ärligt talat pretentiöst överlastad, historia för att låta sig sammanfattas på ett par timmar. Och även om man, som ryktet gör gällande, nöjer sig med att följa det första spelets hjälte Altaïr så kommer manuset behöva nötas ner till flisor innan det går att bygga upp något vettigt av det. Bara själva grundkonceptet, med simulerade tidsresor och ett konspirationstungt krig mellan lönnmördare och tempelriddare som spänner över såväl kontinenter som årtusenden, är en Dan Brown-floskelfest som skulle kunna fylla ett dussin volymer till bristningsgränsen. Vilket för oss tillbaka till det ursprungliga dilemmat: att det är så svårt att få tv-spelsfilmer att ens påminna om sina förlagor.

ARTIKELN HANDLAR OM