”Att grinda kan bli ett beroende i vissa spel”

Andra delen av vår intervju med Guild wars-skaparna

1 av 3
”Guild wars 2”
SPELA

I lördags öppnades portarna till en av årets mest efterlängtade fantasivärldar – ”Guild wars 2”.

I alla fall för dem som förhandsköpt spelet – alla andra har fått vänta till i tisdags, då det officiellt släpps för allmänheten.

I andra delen av vår stora intervju med utvecklaren Arenanets Jeff Grubb och Aaron Coberly ger de sin syn på konkurrensen – och framtiden för hela genren.

– Jag tror att prenumerations- modellen befinner sig i en stor kris, säger Jeff Grubb.

Ni har varit tydliga med att nyckelordet för ”Guild wars 2” har varit att det ska vara ”kul”.

Jeff Grubb, lore & continuity designer: Ja! Det beror på hur du spelar spelet, hur världen ser ut och vad du möter där. Det är många saker som inte hade behövt vara där, men som är med för att det är kul.

Aaron Coberly, karaktärsdesigner: Jag tror att det är viktigt att ha kul. Att grinda kan bli ett beroende i vissa spel. Och när man börja känna att det finns måsten och skuld över att man inte hinner med så finns risken att man bränner ut sig inte bara vad gäller mmo:n utan spel över huvud taget. Det finns alltid en morot i de spelen, och även om man har ägnat ett halvår och att skaffa all bra utrustning kommer det alltid något nytt att sukta efter. Det som är viktigt att betona med ”Guild wars 2” är att det är byggt mer på spelskicklighet. Hur du spelar är viktigare än vilken utrustning du har.

Jag frågar eftersom det är rätt ovanligt i genren. Om man jämför det med andra onlinerollspel, ”World of warcraft” till exempel, är det nästan omöjligt att ha ”kul” hela tiden. Mycket av poängen med spelet handlar om att det ska vara lite svett och tårar, ansträngningen och mödan är lika viktig som att ha roligt.

AC: Vi är mycket medvetna om det och vi gillar inte grindandet. Du ser det på vår utvecklingskurva som är mycket planare än i andra spel. Normalt sett tar det längre tid att levla ju längre upp du kommer och det skapar grind, men i ”Guild wars 2” kommer tiden det tar för dig att levla från 65 till 66 ta lika lång tid som från 10 till 11. För det handlar om resan, inte om att ta sig till slutet. Och allt spelet består av – dynamiska händelser, en personlig berättelse, små scener, rykte – allt det är små saker som hela tiden pågår och som du kan ta del av, och det är en del av vad som gör spelet ”kul”.

”Vi behöver inte raids!”

En del skulle säga att man behöver tråkig tid och gemensamma mödor för att hålla samman, särskilt i guilds.

AC: Jag vet inte om det är sant. Man behöver inte tråkig tid. Däremot behöver man lugnare perioder mellan äventyren, men där har vi våra städer där man kan ses för att prata eller göra något annat. Det kan finnas tusen saker som håller guilds samman, som socialt umgänge, intresse för craftning eller en gemensam bakgrund.

Bristen på endgame har varit det som varit det vanligaste klagomålet på onlinerollspelen de senaste åren. Hur ser ni på spelet som det ser ut när man nått maxlevel och klarat av sin berättelse?

AC: Vi vill inte göra två olika spel, där endgame skiljer sig från kärnspelet. När du når level 80 i ”Guild wars 2” kommer du att få skill points som du kan använda för att fortsätta utveckla din karaktär. Det finns en del vapen där som visuellt är bortom allt annat du kan hitta i spelet. Som svärdet av natt-och-dag. Eller enhörningsbågen, som skjuter enhörningar och regnbågar, haha. Så, har vi raids? Vi behöver inte raids! Det kanske kommer en dag då vi stoppar in en, men jag tror inte det.

JG: Endgame är konstigt. När man säger endgame så tänker många raids, där man går ner i en grotta och hittar en stor boss i slutet. Men vi har stora bossar överallt i vårt spel! Vi behöver inte stoppa ned dem i några hålor. Du kommer att se hundra personer slåss mot The shadow behemoth i Wingsdale, som är ett level 15-område.

”Kris för prenumerationsmodellen”

Ser ni några faror i att folk inte kommer att känna sig lika tvungna att logga in eftersom de inte betalar någon avgift för spelet?

JG: Tvärtom. Du kan jämföra det med ett gymkort där gymmet är lika tillfreds med att du betalar kortet men aldrig dyker upp. En av sakerna med prenumerationsspel är att du måste fatta ett beslut efter den första gratismånaden. ”Guild wars 2” kommer att finnas kvar även om ditt vanliga liv tar överhanden för ett par månader. Det är ett förhållande med låg tröskel och rimliga krav. Det vi har sett med det första ”Guild wars” är att många kommer tillbaka under helgerna även om de inte annars spelar.

Du är continuity designer, Jeff. Så var befinner sig ”Guild wars 2” om ett års tid?

JG: Vi har inte berättat alla historier som går att berätta. Vi har fortfarande hemligheter kvar att avslöja. Det pågår hela tiden nya saker i den här världen. Det är en djup värld, och jag fruktar inte tanken på att berättelserna skulle ta slut. Vår uppmaning är: ta dig tid! Det är en stor värld som är värd att upptäckas. Du behöver inte plocka all frukt på en gång, den kommer att finnas kvar också vid ett senare tillfälle.

Om vi tittar på mmo-marknaden just nu, med alla dessa stora dyra titlar, så råder fullt krig om spelarna och det är få spel som det känns att det går riktigt bra för. Vad är det som inte fungerar?

JG: Jag tror att prenumerationsmodellen befinner sig i en stor kris. Spelarnas tålamod är kortare och de kräver nya saker hela tiden. Det gäller inte bara mmo:n utan också andra spel. Källorna till underhållning är så många och folk kommer att sluka dem på en månad och gå vidare. Faran med prenumerationsspelen är det ögonblick då spelaren måste välja om det är värt att gå vidare eller inte. Där blir det många avhopp. Folk kommer att stanna med oss längre, och vi ger dem många anledningar att göra så.

AC: Konkurrens föder innovation. Det är fantastiskt att vi ses som någon som kan slåss om de översta positionerna. I alla lägen där det bara finns en dominant kraft, bara ett svar, så riskerar man stagnation. Även om det går bra för oss nu så får vi inte vila på lagrarna utan måste fortsätta att utvecklas.

Läs del ett av vår stora ”Guild wars 2”-intervju här!

Magnus Eriksson

ARTIKELN HANDLAR OM