Vill göra Assassin’s creed- fansen nyfikna på historien

Exklusiv intervju med historikern för det nya Assassin’s creed III

Foto: Carl-Johan Johansson
Maxime Durand
SPELA

Varje huvuddel i ”Assassin’s creed”-serien har haft som tradition att introducera en ny historisk epok. Den här gången har Ubisoft valt att fokusera på händelserna som grundade den Nya Världen.

När ”Assassin’s creed III” släpps är Italien utbytt mot Nordamerikanska kolonier och renässansen mot en brinnande revolution.

Spela har pratat med Maxime Durand, historikern bakom spelet, om att väcka historien till liv.

– Jag hoppas att det kan vara användbart för folk som vill lära sig något om den här tiden även om det i första hand är en underhållningsprodukt, berättar Durand.

Hur mycket research har ni gjort för det här spelet?

– Vi har ägnat ungefär två och ett halvt år åt att researcha den här tidsperioden. Vi upptäckte fort att amerikansk historia är väldigt omfattande. Det finns hur mycket information som helst tillgänglig på nätet och i böcker men det var svårt att välja exakt vad som skulle få plats i spelet. Vi var noga med att försöka få det rätt. ”Assassin’s creed II” utspelade sig exempelvis under renässansen i Italien som inte är lika noggrannt nedtecknad. Få personer hade uppmärksammat om vi tagit oss lite friheter med den eran. Men den amerikanska revolutionen är så stor och så väldokumenterad att folk skulle upptäcka minsta lilla misstag direkt. Vi byggde en enorm tidslinje med karaktärer, platser och viktiga händelser för att sedan kunna se var någonstans som Connor passar in.

En stor del av spelet utspelar sig under det fransk-indianska kriget. Det är inte direkt en historisk period som är uttjatad inom fiktionen. Den enda film jag kommer på som utspelar sig då är ”Den siste mohikanen” med Daniel Day-Lewis.

– Lustigt nog var det den period som jag själv visste mest om på förhand, faktiskt. Både jag och det mesta av teamet är från Montreal och har fransk-kanadensisk bakgrund. Det var kul att få arbeta med det fransk-indianska kriget i det avseendet. Det var viktigt för oss att visa en del av vår historia. Det är precis som du säger en konflikt som inte är så välkänd också. Det var över 20 år sedan ”Den siste mohikanen” gjordes och jag tror att det är den enda film från de senaste 40–50 åren som har skildrat den här perioden.

Vad inspirerades ni av, med det i åtanke? Litteratur?

– Lite grann, men mest har det handlat om historiska händelser. Jag är professionell historiker men jag tvingades lära mig mycket militärhistoria i och med det här. Folk i teamet gör mycket research på egen hand också. De kommer till mig och frågar om allt från klädmaterial, landmärken, typografi... det är ofta väldigt specifika frågor, som exempelvis vilken sorts material som trottoarerna bestod av på den här tiden. De frågar mig och jag researchar och försöker hitta bra svar. För historikern i mig är det ett sätt att gräva djupare och göra det ännu mer autentiskt, och för spelutvecklarna är det ett sätt att skapa en bättre immersion för spelaren.

Vill inspirera spelarna

Vad var det mest fascinerande med all den här researchen ni gjorde?

– Vi ville täcka händelser och personer som folk förväntade sig att se förstås, men det mest belönande var möjligheten att föra fram nya saker i ljuset. För oss var det största nöjet att gestalta alla dessa historiska karaktärer som kanske inte var så välkända men ändå var väldigt viktiga för den amerikanska revolutionen. Folk som William Molineux, exempelvis, som borde varit en av de mest välkända frihetskämparna. Tyvärr dog han 1774 innan krigandet ens hann börja. Vi ville att folk skulle fråga sig själva: ”vem är den där människan?” och sedan gå in i Animus-databasen, som är spelets interaktiva encyklopedi, för att gräva djupare. Eller kanske söka på egen hand på internet och inse att ”wow, det finns mer att upptäcka här än bara tepartyt i Boston och Boston-massakern.”

Hur avgjorde ni vilka historiska figurer som skulle få plats i spelet?

– Vi skapade en tidslinje som visade var alla befann sig under de minnesvärda ögonblicken. Det gjorde det i och för sig inte alltid lättare att få med dem. Benjamin Franklin befann sig exempelvis jämt i Europa, ofta som delegat i Frankrike men också i England under de tidiga stadierna av revolutionen. Vi var ju tvungna att ha med honom med tanke på vilken nyckelfigur han var för Amerika. Han var antagligen den mest kända personen i hela världen vid tillfället. Alla visste vem han var i Europa på grund av elektriciteten. Vi studerade hans historia noga för att finna gråzoner då han inte var i Europa som vi sedan kunde utnyttja. Vi ville att han skulle vara involverad så mycket som möjligt i vår story utan att det blev historiskt inkorrekt.

Ni har fokuserat rätt mycket på urbefolkningen också, märkte jag. Connors historia är tätt förknippad med mohawkindianernas, exempelvis.

– Ja, det var någonting vi ville vara väldigt precisa med. Vi bor väldigt nära en urinvånarby i Montreal. Knappt fem minuter utanför staden ligger ett mohawksamhälle, eller Kanien’gehaga (”flintklippans folk”) som de själva kallar sig. Vi har arbetat med dem mycket i spelet. De hjälpte oss med allt från barnroller till professionella skådespelare och historisk research. Varje gång du besöker ett urinvånarsamhälle i spelet talar alla karaktärerna kanien’gehaga. Connor själv talar språket när han är bland sina egna. De talar riktigt urinvånarspråk och adresserar varandra med autentiska titlar. Vi ville visa respekt för dem eftersom deras historia är både stolt och ganska problematisk. Jag hoppas att vi gjorde ett bra jobb.

Hur mycket av ”Assassin’s creed III” kommer att utspela sig under det fransk-indianska kriget?

– Det är en rätt stor bit av spelet, faktiskt. Några timmar effektiv speltid åtminstone. Det är inte bara en introduktion eller ett sidospår eller så, utan du får verkligen chansen att uppleva en period som är lite mindre känd. Jag tror inte att folk förväntar sig det på förhand. Det handlar mycket om Kanien’gehaga och deras kultur som är riktigt cool. Vi hade ett par olika alternativ som vi övervägde från början men mohawkerna var svåra att slå. De hade verkligen allt.

Historiskt korrekt – till en viss gräns

Kommer det finnas några avgörande kontraster gentemot den amerikanska revolutionen? Fransmännen, exempelvis, var ju motståndare under det här kriget. 20 år senare slogs de på de amerikanska kolonisternas sida under revolutionen.

– Absolut. Det är väldigt tätt sammanlänkat med Connors historia, faktiskt. Det handlar ofta om att välja sida. Under den amerikanska revolutionen tvingades många av mohawkerna att välja vilka de skulle supporta. Irokesförbundet, som var den största politiska urinvånargruppen, hade tidigare varit allierad med britterna. De försökte till en början att vara neutrala men alla runtomkring dem försökte få dem involverade i kriget. Många av medlemmarna slogs på båda sidor.

Kommer det finnas några lojalister i spelet? En aspekt som ofta blir väldigt ignorerad är ju att det fanns väldigt många amerikaner som slogs för britterna, övertygade om att det var deras plikt att försvara kolonierna mot revolutionärerna.

– Exakt. Ofta tänker vi på den amerikanska revolutionen som ett krig mellan England och kolonierna, men det var ju samtidigt ett inbördeskrig. Det första inbördeskriget i Amerika. New York var intressant eftersom det ligger så nära Boston och var fullt av lojalister på den här tiden. Det förändrade sättet som vi ser den staden i spelet. Vi ville visa att Connor inte är allierad med vare sig britterna eller patrioterna. Olikheterna mellan Boston och New York som städer lät oss visa att lojalisterna inte är onda eller missriktade. De har bara en annan uppfattning om vad som händer. Även om många lojalister förstås var folk i hög ställning som var beroende av och blev födda av det brittiska imperiet.

Ja, fast vi brukar glömma att många av dem såg sig själva som patrioter. De gjorde vad de tyckte var bäst för sitt land.

– Precis. Och många av dem kände sig förrådda av den brittiska kronan när kriget var över eftersom de flesta av dem tvingades flytta till Kanada eller Europa. Några av dem bestämde sig för att stanna men deras egendomar konfiskerades och ansågs tillhöra revolutionärerna, som hade mist sin handel med britterna på grund av kriget.

Hur ser du på din egen roll i en sån här produktion? Spelet blir som en sorts edutainment nästan. Den genomsnittlige ”Assassin’s creed”-spelaren känner antagligen inte till så mycket om den här världen.

– Jag hoppas att det kan vara användbart för folk som vill lära sig något om den här tiden även om det i första hand är en underhållningsprodukt. Jag vill vara så historiskt korrekt som möjligt. Det är dels en personlig grej, det är ju mitt namn i eftertexterna, men det är samtidigt en utmaning. Jag vill att folk ska bli uppspelta över spelet och att de ska vilja ta reda på mer om berättelsen när de rycks med i den. Jag vill göra det så pass intressant att de själva vill lära sig mer.

Carl-Johan Johansson

ARTIKELN HANDLAR OM