– Det var inte alls svårt att motivera kvinnlig hjältinna

Manusförfattaren om arbetet med nya Assassin’s creed III: Liberation till PS Vita

SPELA

Samtidigt som ”Assassin’s creed III” dyker upp på de stationära formaten i slutet av oktober släpps en bärbar spinoff kallad ”Liberation” till Playstation Vita.

Likt huvudspelet utspelar den sig under det amerikanska frihetskriget, men New England har bytts ut mot Louisianas träskmarker. Det är också det första spelet i serien med en kvinnlig protagonist.

– Det som är så intressant med det här spelet är att vi fick möjligheten att vandra i en helt annan riktning, berättar Jill Murray, ”Assassin’s creed III: Liberations” manusförfattare, för Spela.

Foto: Carl-Johan Johansson
Jill Murray

Det finns ett citat från Alex Hutchinson om att det skulle vara svårt att ha en kvinnlig huvudkaraktär i ”Assassin’s creed III” med tanke på tiden det utspelar sig i, men ”Liberation” som utspelar sig under samma period har just det. Var det svårt att skapa Aveline?

– Nej, jag tycker att det framgår ganska tydligt att vi inte haft några svårigheter alls att motivera varken karaktären eller spelet. Teamet tyckte det kändes nytt och spännande att arbeta med något som inte gjorts förut. Vi är nöjda med resultatet.

Var det svårt att hitta en trovärdig miljö för henne att utforska då?

– Nej, inte alls. Hon är en väldigt komplex karaktär med en intressant bakgrund. Hennes far var en rik fransk köpman och hennes mamma var en kreolslav. Hon har växt upp under ganska privilegiade förhållanden men sympatiserar samtidigt med slavarna och deras utsatta tillstånd. Hon lyckas smälta in i flera olika samhällsskikt och sociala situationer tack vare sin bakgrund. Hon har starka åsikter om mycket. Det har varit roligt att arbeta med henne.

Ska spelas i kortare etapper

Jag tycker det är intressant att både Connor i ”Assassin’s creed III” och Aveline i ”Liberation” kommer från så otypiska mixade bakgrunder. Det är rätt ovanligt i spelbranschen.

– Det är det, men jag hoppas att det kommer bli vanligare framöver. Ju fler spel som börjar inkludera alla typer av människor, desto snabbare kommer folk inse att det inte inte är svårt att hitta intressanta infallsvinklar. Det finns så många intressanta historier att berätta. Allt vi behöver göra är att ta en snabb titt på historien för att hitta de här människorna. Eller fråga dem. De finns runtomkring oss.

Har det varit svårt att designa spelet för ett mindre format som Playstation Vita?

– Teamet från Sofia har gjort ett riktigt bra jobb. Spelet är byggt med samma motor som ”Assassin’s creed III”. Båda spelen har samma typ av kontroll, spelmekanik och navigationssystem. Det har haft en lite annan skala bara. Vi har försökt väga in att folk kanske huvudsakligen spelar på väg till jobbet eller liknande, under kortare stunder. Vi har designat storyn med det i åtanke. Uppdragen kan exempelvis uföras lite fortare än i ”Assassin’s creed III” för att spelet ska gå att spela i kortare etapper, men det innebär såklart inte att innehållet är mindre komplett.

Överlappar ”Assassin’s creed III”

Hur ser själva ramberättelsen ut? ”Liberation” är inte en av Desmonds upplevelser i Animus, eller hur?

– Nej, Aveline är inte relaterad till Desmond. Hela spelet utspelar sig i det förflutna. Det är en sorts underhållningsprodukt från Abstergo. De har hittat ett sätt att paketera minnen som spelbara upplevelser som de sedan säljer till folk. Frågan är förstås varför de visar oss just en lönnmördarhistoria, men även huruvida vi kan lita på dem. Visar de oss allting?

Berätta om de stora spelbara områdena.

– I Louisiana har vi New Orleans och ”The Bayou”, den närliggande träskmarken som är motsvarigheten till frontiern i ”Assassin’s creed III”, och senare i spelet har vi också Mexiko. Det är kring 15–20 timmar speltid, konservativt mätt.

Någon nämnde tidigare att det ska gå att koppla samman med ”Assassin’s creed III”. Hur?

– Om du har turen att äga både ”Assassin’s creed III” och ”Liberation” kan du länka samman dem och överföra vissa föremål, som exempelvis Connors tomahawk. Det finns också ett uppdrag som du kan spela med Connor istället efter att du slutfört det med Aveline. Såna saker. Connor och Aveline möts i spelet vid minst ett tillfälle. Berättelserna överlappar lite.

Vad för sorts historisk research gjorde ni inför spelet? New Orleans och Mexiko skiljer sig ju rätt rejält från miljöerna och människorna i ”Assassin’s creed III”.

– Verkligen. Louisiana är ett jätteintressant område. New Orleans är inte det första stället du tänker på när någon nämner den här perioden. Förståeligt nog stjäl revolutionen det mesta av fokuset i ”Assassin’s creed III”. Det som är så intressant med det här spelet är att vi fick möjligheten att vandra i en helt annan riktning och klev ut i det här nästan helt outforskade underlandet.

Carl-Johan Johansson