Marknadsför spel med mänsklig köttmarknad

Udda pr-tricket väcker uppståndelse i London

SPELA

Zombiespelet ”Resident evil 6” marknadsförs på det mest makabra sätt.

Spelutvecklaren Capcom anordnade nyligen en konstutställning på en köttmarknad i London.

Med mänskliga kroppar som styckvaror.

Capcom vet hur man skapar uppmärksamhet kring sina produkter. Nu när deras nya storspel ”Resident evil 6” släpps skapade de en egen konstutställning på köttmarknaden Smithfield Meat Market den gångna helgen i London.

Konsten ifråga? Mänskliga kroppar som styckvaror.

”Pepprade människorkorvar”

Riktigt så makabert som det låter var det dock inte. Konstnärer hade format hela människokroppar och separata delar från annat kött, enligt Neatorama. Besökarna kunde köpa med sig händer, fötter och hela huvuden samt specialprodukter som ”pepprade mänskliga citronkorvar” och ”J'avo-fångade människolårstekar”.

Utställningen gick under namnet Wesker & Son och refererar till ”Resident evil”-seriens seglivade superskurk Albert Wesker samt dennes tidigare okände son Jake, som fått en prominent roll i ”Resident evil 6”.

Skänker till välgörenhet

Alla intäkter från försäljningen kommer att doneras till The Limbless Association, en organisation som stödjer människor som förlorat armar och/eller ben.

Och det här är inte första gången Capcom kopplat samman sin zombiespelserie med mat. För två månader sedan öppnade man ”Resident evil”-restaurangen Stars i Tokyo.

Jonas Högberg

ARTIKELN HANDLAR OM