”Grattis, King – ni svälter min familj”

Oberoende utvecklare ”äcklas” av svenska speljätten

1 av 2
Svenska ”Candy crush saga” är världens just nu största Facebook-spel.
SPELA

Härom månaden kom det ut att svenska spelutvecklaren King varumärkesskyddat ordet ”candy”.

Syftet var att ”skydda spelare från förvirring”.

Nu påstår en oberoende utvecklare att det även skyddat honom från att försörja sin familj.

– Grattis! Ni vinner!

Så inleds ett öppet brev till King från Albert Ransom, apputvecklaren Runsomes grundare, som väckt stor uppmärksamhet världen över.

Ransom berättar att han skapade spelet ”Candyswipe” till minne av sin döda mor 2010, i syfte att försörja sin familj. Två år senare släppte svenska King sin megasuccé ”Candy crush saga”. Ransom motsatte sig då spelets varumärkesskydd, eftersom han ansåg att det hade för många likheter med hans ”Candyswipe”.

”Äcklar mig”

Men nu har det visat sig att King istället vill upphäva Ransoms varumärke. Detta har möjliggjorts genom att de köpte ett äldre spel vid namn ”Candy crusher”, vilket gör att de plötsligt innehar ett ”candy”-varumärke äldre än Ransoms eget.

– Det äcklar mig att ni köpt ett varumärke enbart i syfte att komma undan med att inkräkta på ”Candyswipes” varumärke och goda rykte, skriver Albert Ransom.

– Ni vinner. Jag hoppas ni är nöjda med att ni svälter min familj, när ”Candyswipe” existerade långt före ”Candy crush saga”.

– ”Candyswipe” är mitt levebröd, och nu försöker ni ta ifrån mig det.

”Skyddar spelare från förvirring”

Så här har King tidigare förklarat sitt varumärkesskydd för Spela:

– Vi har varumärkesskyddat ordet ”candy” inom EU, eftersom vår immaterialrätt ständigt överträds och vi måste hävda våra rättigheter och att skydda våra spelare från förvirring.

– Vi tillämpar inte detta mot all användning av ”candy”. Vissa är legitima och naturligtvis skulle vi inte be utvecklare som använder termen legitimt att sluta göra det.

Tydligen anser inte King att just ”Candyswipe” kan placeras i den senare kategorin.

ARTIKELN HANDLAR OM