”Män bör inte vara normen”

Spelutvecklare kritiserar bristen på mångfald

1 av 3
”Thomas was alone”
SPELA

Merparten av huvudrollsinnehavarna i spel är fortfarande vita, heterosexuella män.

Men flera spelutvecklare har nu börjat utmana konventionerna.

– Manliga spelhjältar bör inte längre vara normen, säger oberoende spelskaparen Mike Bithell.

Genusfrågorna har nått spelvärlden på allvar. Det menar indieutvecklaren Mike Bithell.

– Folk börjar tröttna på att spela den fårade mannen som bär en arsenal av vapen, säger Bithell till Polygon.

”Thomas was alone”-skaparen anser att genustänk är på väg att slå igenom bland den stora massan, och att folk nu börjar ifrågasätta mansnormen.

”Alla vinner”

– Manliga hjältar bör inte längre vara normen; det ska vara ett val. Om berättelsen kräver en manlig hjälte så ska man göra valet att inkludera en sådan.

I en intervju med The Guardian understryker Bithell sin poäng genom att peka på kommande storspelet ”Titanfall”.

– Jag har inte sett någon som ens nämnt att betan för ”Titanfall” låter dig välja att spela med en kvinnlig avatar. För spelarna som inte bryr sig om detta påverkar det inte deras uppfattning av spelet överhuvud taget. För de som bryr sig är det en enorm skillnad. Alla vinner.

”Vem bryr sig?”

”The last of us”-utvecklarna Naughty Dog vill också vara progressiva. I det nedladdningsbara extraäventyret ”Left behind”, där den 14-åriga flickan Ellie spelar huvudrollen, antyder man att Ellie hyser romantiska känslor för sin kompis Riley.

När Gamespot frågar spelregissören Bruce Straley om det betyder att Ellie är homo- eller bisexuell svarar han att det inte borde spela någon roll.

– Vem bryr sig? En bra karaktär är en bra karaktär och det är allt vi är ute efter, säger Straley.

Kreative regissören Neil Druckmann slår i samma intervju hål på myten att det främst är killar som spelar spel. Uppenbarligen ska 40 procent av de som spelat ”The last of us” vara kvinnor.

ARTIKELN HANDLAR OM