Stämmer Sony – för vilseledande reklam

Killzones multiplayer har för låg upplösning

1 av 8
SPELA

En amerikansk gamer har stämt Sony på fem miljoner dollar.

Anledningen?

Upplösningen i Playstation 4-spelet ”Killzone: Shadow fall” är inte lika hög som utlovat.

Douglas Ladore från Kalifornien har lämnat in en stämningsansökan mot Sony. Ladore kräver det japanska spelföretaget på fem miljoner dollar (ungefär 34,5 miljoner kr) på grund av ”vilseledande marknadsföring”.

Stämningen, som Polygon tagit del av, hävdar att Sony i sin marknadsföring för Playstation 4-spelet ”Killzone: Shadow fall” ska ha utlovat en upplösning på 1080p, men att man sedan ska ha ”använt en teknologisk lösning som lär ha gett ’subjektivt liknande’ resultat”.

Teknisk nödlösning

Det Ladores advokater hänvisar till är ett tekniktest utfört av sajten Eurogamers Digital Foundry-avdelning i mars. Testet uppdagade att spelets multiplayerdel använder sig av en något lägre upplösning som sedan framställts som 1080p via en teknisk nödlösning. Något som också bekräftats av ”Shadow fall”-utvecklaren Guerilla Games.

Digital Foundry-analysen noterar att få lär ha uppmärksammat det här tekniska tricket eftersom det anses vara högkvalitativt.

Besviken på grafiken

Men Douglas Ladore missade det inte.

– Efter att ha öppnat ”Killzone: Shadow fall” (och därmed omöjliggjort en retur av spelet) och börjat spela så insåg målsäganden att spelets multiplayergrafik inte var den 1080p-grafik som Sony marknadsfört. Om målsäganden vetat om att ”Killzones” multiplayerläge inte körs i 1080p så hade han inte köpt spelet alls, eller betalat betydligt mindre för det, står det att läsa i stämningsansökan.