Microsoft ger mer processorkraft till spelutvecklarna

... men de måste ge upp vissa Kinect-funktioner

1 av 3 | Foto: AP TT NYHETSBYRÅN
SABOTAGE En anonym hackergrupp har tagit på sig ansvaret för attacken som gjorde att Xbox Live och Playstation Network låg nere under juldagen.
SPELA

Microsoft gör mer av hårdvaran i Xbox One tillgänglig för spelutvecklare.

Det innebär att Kinect-funktioner kan komma att bli lidande, men också att spel kommer att flyta bättre i framtiden.

Om du av någon anledning köpt ”Grand theft auto V” till både din Xbox One och Playstation 4 så har du kanske märkt att Xbox One-versionen hanterar trafiktäta korsningar bättre.

Tekniksajten Digital Foundry hävdar att det kan bero på att Microsoft nu öppnat upp en större del av hårdvaran för spelutvecklare. Efter att hackergruppen H4lt under julhelgen läckt uppgifter om Xbox Ones utvecklingsverktyg, dokumentation och firmware har Digital Foundry dragit slutsatsen att konsolens sjunde kärna nu kan användas för att optimera spel.

Måste ge upp funktioner

Tidigare har två av de totalt åtta kärnorna använts för att driva operativsystemet och vissa bakgrundsprocesser, men numera ska det alltså gå att använda 50–80 procent av den sjunde kärnans kraft.

För att det ska ske måste dock spelutvecklarna ge upp vissa Kinect-funktioner i sina spel, främst röstkommandon.

Flyter bättre på Xbox One

Digital Foundry spekulerar i att både ”GTA V” och ”Assassin’s creed: Unity” redan kan ha använt sig av uppgraderingen, då båda spelen flyter något bättre på Xbox One än på Playstation 4.

Hur kommande spel ska kunna utnyttja det här återstår att se. Enligt spelstudion Ubisoft är det troligt att konsolernas grafikprocessorer kommer ta över allt fler uppgifter från centralprocessorerna i framtiden, vilket i så fall skulle gynna Playstation 4 istället.

ARTIKELN HANDLAR OM