Blizzard svarar – på genuskritiken

”Vi hör diskussionerna om behovet av mångfald”

1 av 4
Nya ”Overwatch”-karaktären Zarya.
SPELA

Blizzards kommande onlineshooter ”Overwatch” har fått kritik för att spelets kvinnliga karaktärer är smala och sexualiserade.

Nu svarar spelföretaget – genom att introducera nya karaktären Zarya:

En biffig – och påklädd – kvinna.

Ett av de mest efterlängtade onlinespelen är ”Overwatch” – en ”Team fortress”-liknande shooter med flertalet specifika karaktärer.

Utvecklaren Blizzard (”Starcraft II”, ”World of Warcraft”) har dock fått en del kritik för hur likartade de kvinnliga karaktärerna är: slanka och sexualiserade. För några veckor sedan poängterade spelkritikern Anita Sarkeesian vilken skillnad det är på de former som män tillåts ha i spelet kontra kvinnorna.

Ingen kvinnlig variation

– De manliga karaktärerna tillåts vara korta och kraftiga eller tunga gorillor eller utrustade med en massiv superdräkt. Samma typ av variation finns helt enkelt inte när det gäller de kvinnliga karaktärerna, sa Sarkeesian till Kotaku.

I helgen visade Blizzard att man tagit till sig kritiken. Då utannonserade man nämligen två nya karaktärer – varav en var den muskulösa och påklädda kvinnan Zarya.

Massiv hatstorm

– Vi har hört spelarnas diskussioner om behovet av mångfald i spel. Det innebär många saker. De vill se olika kön, hudfärger och etniciteter representerade. Det pratas också om att karaktärerna bör ha olika kroppstyper då alla inte vill ha exakt samma kroppstyp som alltid finns tillgänglig i spel. Och vi vill visa att vi har lyssnat och vi hoppas att Zarya är ett steg i rätt riktning.

Debatten om hur kvinnor porträtteras i spel är dock långt ifrån över. Så sent som förra veckan uppmärksammade illustratören Anna Nilsson hur hårt sexualiserade kvinnor är i fightingspel – bara för att mötas av en massiv hatstorm.