Spelutvecklarna skapar varumärken, inte kultur

CJ Johansson: Spelen vill passa in i ett större pussel

”Max Payne 3”
SPELA

Vissa ser det som positivt att tv-spelen har aldrig varit så lika filmer som de är just nu.

Men medan de jublar är hela mediet på väg att berövas sin identitet.

Anledningen till att dagens spel påminner så mycket om filmer handlar inte om att vinna kulturell acceptans.

Det handlar om att de ska vara redo för vita duken från dag ett – klara att konverteras till blockbusters som kan fortsätta mjölkas när själva spelen plockats ner från hyllorna.

Låter det överdrivet? Det är det inte. Påståendet är inte ens mitt. Det kommer från en speldesigner på Ubisoft Montreal som jag pratade med i höstas – samma Ubisoft som nu startar en egen studio för att göra film av spelserierna ”Assassin’s creed” och ”Deus ex”.
 

Crossoverproduktioner är symptomatiska för vår tid. Vi skapar inte kultur – vi skapar varumärken. Och vi har blivit så bra på det att både karaktärer och berättelser blivit sekundära. Moderna filmer och spel är livsstilsprodukter som tagits fram specifikt för att passa in i en bred social identitet.

Ju mer strömlinjeformat konceptet är desto bättre. Allting ska tilltala en så bred publik som möjligt. Folk som ser blockbusters ska kunna känna igen samma estetiska drag i spel, och vice versa. Det var inte en tillfällighet att ”Max Payne 3” hade mer gemensamt med ”Man on fire” än med ”Max Payne”, eller att det sålde mer på två månader än föregångaren gjort på tio år. Det var en glimt av framtiden.

För spelbranschen, som redan befinner sig i kreativt koma, är det en alarmerande utveckling. Vi pratar om ”Dear Esther” och ”Journey” som titlar som breddar vår syn på spel – samtidigt som resten av mediet bara blir smalare och smalare. Allting som inte har franchisepotential förpassas just nu till indiescenen.

Istället för att försöka få spelen att passa in i ett större kommersiellt pussel borde vi fokusera på vad som gör dem unika. Men för att göra det måste vi utmana publiken mer – inte tillfredsställa den med samma strunt som Hollywood redan ägnat det senaste decenniet åt att skedmata oss med.

FAKTA

Bäst just nu

The walking dead (Xbox 360, PC)

Telltales zombiesaga är både ovanlig och beundransvärd i sin skildring av mänsklig moral och dess brister.
 

Knock-knock (PC)

Stöd det här projektet på Kickstarter! Moskva-baserade Ice-Pick Lodge gör spel som inte liknar någonting annat. Troligen den enda utvecklaren som kan göra en karaktär med en röv i ansiktet och få spelet att se kulturellt viktigt ut.

Carl-Johan Johansson