Ett under av briljans – och inkonsekvens

CJ Johansson: Ubisoft gapar efter för mycket med sina spel

”Assassin’s creed: Brotherhood”
SPELA

”Assassin’s creed” pendlar mellan att vara briljant och att likna en Aaron Spelling-produktion. Och för varje ny del som Ubisoft släpper blir det allt tydligare vad problemet är.

Carl-Johan Johansson

Jag hoppas att han dör.

Jag ser på medan Desmond Miles sjunker in i ett koma. Ett övernaturligt ljussken säger något idiotiskt om hans dna medan han sjunker ihop livlös på golvet intill en kvinna han just har tvingats mörda. Kort därefter börjar eftertexterna för

att rulla.

Det är ingen spoiler att säga att Desmond klarar sig eftersom han är med i ”Assassin creed III” också, men allt jag kan tänka på när jag ser scenen är hur skönt det skulle vara att äntligen slippa honom.

Vad som är ännu värre är att jag känner så där inför mycket i ”Assassin’s creed”-serien. Ingenting jag gillar med den är överhuvudtaget relaterat till dess två stora teman: lönnmördare och konspirationsteorier. Varje gång historien växlar till nutid önskar jag att det fanns en knapp som gjorde det möjligt att snabbspola. Jag är inte det minsta intresserad av att springa omkring i futuristiska labbmiljöer och fly från onda storföretag.

Det som är förvånande är att Ubisoft, som är så usla på att göra nuet intressant, samtidigt är så otroligt bra på att gestalta det förflutna. När det gäller historisk fiktion är de nämligen oöverträffade.

Inga andra spelutvecklare skulle få för sig att skildra den amerikanska revolutionen, det tredje korståget eller renässansen. Inga andra än Ubisoft väcker så många historiska figurer till liv och skapar så inlevelsefulla historiska narrativ. Jag har mötts av oförglömliga spelupplevelser i Jerusalem, Rom och Konstantinopel, och jag kommer mötas av ännu fler i Boston och New York.

Lockelsen ligger i att få utforska världar som inte längre finns. Världar som inte förutsätter att jag tror på 2012-konspirationer och forntida astronauter för att överhuvudtaget ha ett värde.

Verkligheten överträffar ju så ofta dikten. En enda gång skulle jag vilja uppleva en historisk skildring utan tempelriddare, magiska äpplen, dna-tidsmaskiner och hemlösa planeter som hotar att kollidera med jorden.

Jag är full av beundran för sättet som Ubisoft lyckas väcka historien till liv i den här spelserien.

Jag önskar bara att de ibland respekterade mig som en tänkande människa också.

FAKTA

Bäst just nu

(PC, Xbox 360, Playstation 3)

Frogwares gör bara fantastiska spel. De är ofta fulla av problematisk design och absurda pussel, men de är också skapade med en så tydligt brinnande kärlek till både spelmediet och äventyrsgenren. Få serier har levererat på en så hög nivå så länge som deras svit om Sherlock Holmes.
 

Thirty flights of loving (PC)

Ett femton minuter kort mirakel. Brendon Chung får oss att bli förälskade i spelmediet på nytt.

Carl-Johan Johansson