– Wii och 3DS jobbigaste spelkonsolerna någonsin

Johan Martinsson: Framtiden känns mer och mer avlägsen

SPELA

Nintendos 3DS var tänkt att ta oss rakt in i spelvärldarna. Men jag har aldrig känt mig längre därifrån.

Johan Martinsson.

När det kommer till spel har det alltid funnits en drömframtid. En där allting som står mellan oss och spelen har trollats bort. En där inga handkontroller eller distraktioner kan stoppa oss från att fullständigt leva oss in i de virtuella verkligheterna.

De finns de som säger att Nintendo – med sin rörelsekontrollerade Wii och sin 3D-utan-3D-glasögon-kapabla 3DS – marscherar längst fram i tåget mot denna framtid, och ja, det kan jag hålla med om.

Problemet är bara att ju närmre vi kommer den där framtiden, desto längre bort känns den.

Illusionen sönderslagen

Aldrig har två maskiner gjort mig lika medveten om vad som händer utanför skärmen, utanför de virtuella världarna, som Wii och 3DS. I fem år har Wii-spelen distraherat mig med ständigt viftande och ständiga kontrollproblem. Och nu ser det ut som att 3DS har tagit över titeln som världens mest irriterande konsol.

Att spela ett 3DS-spel är en ständig kamp. Ibland håller jag maskinen för snett, ibland för långt ifrån, ibland för nära. Ibland gör jag ingenting alls. Ändå ser jag dubbelt, ändå tvingas jag pilla med 3D-slidern för att få rätt på bilden, ändå hamnar mitt fokus, gång på gång, på andra saker än det som utspelar sig på skärmen. Det som inte får hända händer. Illusionen slås i bitar.

Brustna löften

Jag kan inte ens glädja mig över att jag nu slipper 3D-glasögonen för att se i 3D. Alla de här irritationsmomenten gör mig så ansträngd i ögonen att jag istället oroar mig för att jag snart kommer att behöva riktiga glasögon för att se någonting alls.

Och ja, jag är medveten om att jag kan spela spelen utan 3D. Men vad är då poängen? Jag har köpt den här maskinen för att jag vill uppleva 3D, för att jag längtar efter framtiden där de brustna virtual reality-löftena äntligen uppfylls.

Jag är förstås lycklig över att Nintendo leder oss dit.

Men det känns inte som att vi marscherar. Det som känns som att vi krälar.

FAKTA

Bäst just nu

Assassin’s creed: Brotherhood (Playstation 3/Xbox 360/PC)

Spelar om ett spel för första gången på åratal. Fortfarande förbluffad över hur mycket jag tycker om det.

Läs recensionen här!

Ghost recon: Shadow wars (Nintendo 3DS)

Platt presentation, platta karaktärer och till och med rätt platt grafik. Men spelsystemet i strategiska ” Shadow wars” är djupt nog att drunkna i.

Läs recensionen här!

Flower, sun and rain (Nintendo DS)

En lugn, skön och fantastiskt underlig semester från traditionell speldesign. Dessutom: en av Goichi Sudas största stunder.

Läs recensionen här!

Johan Martinsson

ARTIKELN HANDLAR OM