– Inget spel har någonsin gett mig så mycket hopp

Johan Martinsson om sina favoriter från spelåret 2010

FRAMTIDSHOPP ”Heavy rain” är en fingervisning om spelmediets enorma potential, tycker Johan Martinsson.
SPELA

Guldstickan är din chans att utse förra årets bästa spel.

Under omröstningens gång berättar Spela-redaktionen om sina egna favoriter.

Idag: Johan Martinsson.

JOHAN MARTINSSON

Vilket spel ägnade du mest tid åt under 2010?

– ”Mass effect 2”. En del av tidspillandet tillskriver jag idiotiskt idogt scannande av planeter i början av äventyret. Resten tillskriver jag universums eventuella ändlöshet.

Vilket spel tycker du var bäst förra året?

– ”Heavy rain”. Många spelskribenter var så upptagna med att rynka på näsan åt David Cages ”kaxighet” att de missade med vilken svidande elegans han flög över den interaktiva berättarformens många fallgropar (döden, prylsamlandet och fiendehorderna, ifall ni undrar). Inget spel har någonsin gett mig så mycket hopp om framtiden.

Vilket var årets nykomling?

– ”Heavy rain”. En sak till angående David Cage. Han gör endast ”nykomlingar”. Bara det!

Vilken var årets spelplattform?

– Xbox 360. Min 360 är köpt på releasedagen, har rödringats fler gånger än jag kan minnas och susar så högt att min tv:s högtalare inte kan överrösta den. Jag gillar den inte! Men jag spelar mest spel på den.

Hur många plus skulle du ge spelåret 2010?

– Tre. ”Heavy rain” och ”Deadly premonition”: fantastiska och hoppingivande. ”Assassin's creed: Brotherhood”: bara fantastiskt. Ett gäng indiespel: roliga och intressanta. Resten: besvikelser.

Johan Martinsson skriver om spel för Aftonbladet, samt driver kulturtidskriften Fienden med Alfred Holmgren. Tillsammans med Jonas Högberg har han dessutom skrivit boken ”Världshistoriens 100 vansinnigaste uppfinningar”.

FAKTA

Håller du med Johan? Rösta här!

ARTIKELN HANDLAR OM