Sjukt snyggt men utan djup

SPELA

”Gunmetal” bygger till lika delar på Rages gamla spel ”Incoming” och Xbox råa grafikprestanda. Du kontrollerar en enorm stridsrobot som kan förvandlas till ett flygplan. Vissa stridsuppdrag löser du på fötterna, andra i luften. När och var bestämmer du själv. Spelet bjuder på tungt ös från början till slut. Fiendeflygplan exploderar, marken brinner och luftvärnspjäser pumpar laserkärve efter laserkärve i ansiktet på dig.

Effekterna är bedövande färgstarka. Tiotals fiendeplan anfaller åt gången, och de flesta störtar till marken efter bara en träff, med en svans av eld och svart rök efter sig. De stora landstigningsskeppen är marigare, och kräver massor av Tomahawk-raketer för att explodera.

Men det saknas en lika färgstark story. Nu är Gunmetal mest en serie häftiga uppdrag utan någon egentlig sammanhållning. Det hade suttit fint att kunna bestycka sin robot själv, eller att sätta ihop egna förband och leda i strid. I stället är du slav under förprogrammerade uppdrag, och tvingas följa alla order till punkt och pricka. Resultatet blir ett stenhårt och sjukt snyggt actionspel helt utan djup.

Therese Granlund