Vansinnesfärd med miljonbilar

1 av 9
GRAN TURISMO Supersnyggt. Underbar känsla. Massor av bilmodeller. Meckande och trixande. Detta är del tre, till Playstation 2.
SPELA

Racing på bana och... landsväg

Bilspel kan bli klassiker av skilda anledningar.

Ibland för att de är så häftiga – eftersom bilspelen alltid legat i framkant av speltekniken.

Fräckast på banan var länge spelautomaten ”Out run” (1988) med häpnadsväckande grafik, cool musik i bilstereon – och vacker flicka på passagerarplatsen i Ferrarin.

Oftare minns vi spelglädjen, framför allt i heta race mot goda vänner.

Vad sägs om kickar som ”Super sprint” (1986), ”RC pro am” (1987) och ”Supercars II” (1991)?

Sen är det ju förstås nåt visst med att få testköra superbilarna man bara kan drömma om.

Sensationella ”Test drive” (1987) bland annat till datorerna Amiga, Atari och pc var vansinneskörning med Porsche, Lotus, Corvette och andra vrålåk på landsvägar – jagad av polis. Fult men onekligen fräscht.

Senare gjorde ”Need for speed” succé på samma sätt – men med häftigare grafik och något som med god vilja kunde kallas körkänsla. Spelet kom till misslycklade tv-spelet 3DO 1994 och nådde pc och Playstation 1996. De många uppföljarna blev allt tyngre grafikkolosser och spelseriens rykte är numera ganska solkat.

Det är få spel som gått till historien för sin sköna körkänsla. För det är uppenbarligen något av det mest komplicerade att åstadkomma.

Ruggigt svåra Indianapolis 500 till Amiga kändes 1990 som en riktig simulation med musstyrning och snabbt fladdrande 3D-grafik. Legendariske racinggurun Geoff Crammond gjorde långt före ”Grand prix”-spelen stordåd i hisnande ”Stunt car racer” (1989). Unik berg-och-dalbaneracing.

Även om ”Daytona USA” bjöd på en ännu smått oöverträffad bredsladd på asfalt 1994 dröjde det till sent 90-tal innan bilarna med 3D-teknik och avancerade fysikaliska formler verkligen började kännas som de fartmonster de skulle efterlikna.

”Toca” 1997 blev en försmak när vi fick leka Rickard Rydell i grymt utmanande race.

Men 1998 kom revolutionen. ”Gran turismo”. Med dittills aldrig skådad detaljrikedom och distinkta skillnader mellan de många olika bilmodellerna, från småbilar till värstingåk. Del två (2000) bjöd på hisnande 500 bilmodeller. Version tre förra året Bstor utnyttjade den nya generationens spelteknik till vacker grafik på Playstation 2. Vilket som helst av spelen är ett måste för alla med bara aningens ryckande gasfot i bilköerna till jobbet.

Närmast ”Gran turismo”-spelen i känsla är ”Project Gotham racing” B, läckert ögongodis och extrem utmaning till tv-spelet Xbox vid marspremiären.

Nästa åk:

Smått oväntat är det ”Need for speed” som lägger i en ny växel med riktigt välgjorda ”Hot pursuit 2” B till pc, Playstation 2, Xbox och Gamecube (oktober).

Fast någonstans i höstdimman lurar ”Burnout 2” till Playstation 2, uppföljare till läckra vansinneskörningen från förra hösten.

Henrik Rudin

ARTIKELN HANDLAR OM