Salt grafik – men rena rövarhistorien

1 av 2
SPELA

Skota hem seglen! Fullt roder babord! Sakramentskade kretiner! Mmmm, ett riktigt saltstänkt sjörövarspel!

”Pirates of the Caribbean” är ”inspirerat” av den kommande Disney-filmen med Johnny Depp. Snarare lär det vara en hastigt påklistrad etikett på halvfärdig teknik från ryska Akella och amerikanska Bethesda. Antagligen grunden till ett mer omfattande spel.

För äventyret hänger knappt ihop. Kräkdålig spelkontroll. Fullständigt undermåliga dialoger och uppdragsdesign. En uppgift är sänka en fransk ammunitionstransport efter att ha låtsas eskortera den. Det är svårt. Efter ett antal misslyckanden drog jag irriterat värjan på bryggan och stack ner den franske kaptenen på bryggan, innan vi ens lämnat land. Tjolahopp, uppdraget slutfört!

”Pirates of the Caribbean” är alltså betydligt större än storyn. Grafiken är finfin och jag njuter av glittrande vågsvall i vackra solnedgångar, livliga söderhavskolonier och upptäcksfärder på de exotiska öarna.

Jag skriver in mig i historieböckerna. Kisande mot horisonten med fyllda segel. Men det äventyret sker bara i mitt huvud.

Henrik Rudin

ARTIKELN HANDLAR OM