Fotbollsmanager – med ny strategi

”Championship manager”-skaparna byter namn på sin spelserie

1 av 3
VEM VINNER MÄSTERSKAPET? Miles Jacobson på Spelföretaget Sigames lanserar framåt julen ”Football manager 2005”. Det är ”Championship manager” men ändå inte – eftersom Sigames inte har kvar namnrättigheterna.
SPELA

Du gillar ju ”Championship manager”. Så vad är nu ”Football manager 2005”?

I höst gäller det att hålla koll.

Spelskaparna Sigames byter namn på sin succéserie – samtidigt som ett konkurrerande ”Championship”-spel släpps.

Managerspelens övergångsturer börjar likna den fotbollscirkus de simulerar.

Häng med nu.

Brittiska Sigames har under mer än tio års tid byggt upp spelserien ”Championship manager” till en storartad succé.

Nu har man lämnat det brittiska förlaget Eidos för ett femårskontrakt med det ursprungligen japanska förlaget Sega.

– Vi har behållt allt folk, vår kod och vår databas, säger Miles Jacobson på Sigames.

Det vill säga: man har de bakomliggande reglerna hur matcherna och händelserna räknas fram. Och man kan bygga vidare på sina fysiska data och statistik för nära 250 000 riktiga fotbollspelare jorden runt. Spelet kommer till pc framåt julen.

Men man har inte fått med sig namnet. Eidos har nu satt ihop ett helt nytt team som gör ett nytt spel: ”Championship manager 5”, premiär i oktober.

– Jag tror att folk kommer att märka skillnaden när man spelar, säger Jacobson.

Många spel på planen

Genren managerspel är dessutom välfylld sedan tidigare. ”LMA manager”, ”Total club manager” och ”Premier manager” släpps i nya varianter under hösten. Det populäraste fotbollspelet, ”Fifa”, har sedan förra årgången ett spelläge med strategiska inslag.

–Vi ska fortsätta göra våra spel som vi alltid har gjort, säger Jacobson.

–Kanske kan de mer actionorienterade titlarna senare locka in folk till oss.

Men nu gäller det att göra ”Football manager 2005” känt. Jacobson erkänner att det blir en tuff uppgift.

–Vi väntar oss ju inte att folk kommer att rusa ut och köpa det här.

Inte som ”Championship manager 4”, som våren 2003 blev tidernas snabbast sålda pc-spel i Storbritannien, dryga 120 000 kopior på en vecka.

Inspiration – och skäll – från fansen

Den snabba försäljningen visar på spelseriens stora och mycket hängivna skara fans.

–Vi har två väldigt olika typer av fans. En del skriker bara. De har jag lärt mig att ignorera. Men de konstruktiva åsikterna skulle vi inte klara oss utan. Massor av finesser är inspirerade av fansen.

Därmed inte sagt att man gör en framröstad önskelista. Sigames har en femårsplan med Sega och en klar strategi för sin fortsatta serie managerspel.

– Vi gör ju spelet för oss själva också, säger Jacobson.

– Vi är ju också fans.

Så fungerar ”Football manager 2005” – kolla de nya finesserna

Kolla in höstens managerspel

Henrik Rudin

ARTIKELN HANDLAR OM