Playstation krymper

Ny design som ska passa hela familjen

LÄTT TUNGVIKTARE Tv-spelet Playstation 2 i sitt nya, mindre format. Den nya designen ska platsa i vardagsrummet och locka hela familjen att spela.
SPELA

Här är nya Playstation 2. Bara en fjärdedel så stor och hälften så tung som den gamla.

Det är ny design – som Sony tror är avgörande för att locka en bredare publik spelare.

Den nya, mindre Playstation 2 börjar säljas den 1 november. Playstation 2 har hittills sålt i 420 000 exemplar i Sverige. Nu ska ytterligare runt 70 000 säljas i julhandeln.

– Den ska ut från pojkrummen, in i vardagsrummen. Den ska bli till för alla, inte bara för män 15–35 år, säger Jens Alex, vd för den svenska Playstation-distributören Nordisk Film Interactive.

Sony trycker därmed också hårt på sina familjetitlar. Både karaokespelet ”Singstar” och ”Eye-toy” med spexande framför en videokamera får uppföljare i höst.

Inbyggd nätverksanslutning

Förutom uppdaterade funktioner för att titta på dvd-film är prestanda densamma på den nya Playstation 2. De gamla spelen fungerar. Priset blir det samma, runt 1 500 kr.

Men nu finns också inbyggd nätverksanslutning för spel över internet, en finess som tidigare köptes som tillbehör.

– Vi tror att onlinespel har en gigantisk framtid, säger Jens Alex.

Alla Playstation 2-spel som släpps från Sony ska hädanefter ha någon form av onlineinnehåll.

Krympningen av spelmaskinen har skett genom att datorchipsen och fläkten gjorts mindre. Skivsläden är också borta. I stället svänger en tunn plastlucka upp.

Som tidigare kan Playstation 2 läggas eller ställas på högkant. Men den smalare konstruktionen gör att tv-spelet inte står lika stadigt upprätt som tidigare. Därför lanseras ett nytt ställ som tillbehör.

Konkurrenterna tror på sina hösttitlar

Sonys Playstation 2 slåss mot Xbox från Microsoft och Gamecube från Nintendo.

Konkurrenterna har ingen ny design på gång i höst, även om Microsoft precis som Sony satsar på en bredare publik.

– Absolut, vi jobbar stenhårt på det, säger Magnus Langley, nordisk marknadschef för Xbox.

Men designen är inte nyckeln?

– Nej.

Både Microsoft och Nintendo framhåller i stället sina hösttitlar som avgörande i den viktiga julhandeln. Microsoft talar om rollspelet ”Fable”, actionuppföljaren ”Halo 2” och bilspelet ”Forza motorsport”. Nintendo har bland annat strategispelet ”Pikmin 2” och actionäventyret ”Metroid prime 2”.

– Man förlitar sig på den starka mjukvarusidan, som ser bättre ut än förra året, säger Patrik Johansson, pressansvarig på den svenska Nintendo-distributören Bergsala.

Alla tre företagen har efterföljare till sina tv-spel på gång. Men prestanda och premiärdatum är skissartade.

Playstation 2 kommer att existera bredvid en Playstation 3, oavsett om den kommer 2005, 2006 eller 2007.

– Vi räknar med att Playstation 2 kommer att leva i fem år till, säger Jens Alex.

Henrik Rudin