AMERICAN MCGEE PRESENTS SCRAPLAND

SPELA

När den timide roboten D.Tritus landar på futuristiska planeten Scrapland är han arbetslös.

Ett par timmar senare är han skjutjärnsjournalist och dödsföraktande rebell med förmåga att anta andras skepnader.

Inte illa pinkat för en plåtlåda med blått hår uppsatt i tofs.

Ramen för actionäventyret ”Scrapland” – designat av originelle spelkreatören American McGee – är en spektakulär mordgåta.

Och inledningsvis känns upplägget spännande. D.Tritus nya arbetsplats är en neonsprakande storstad full av liv med slingrande motorvägar omgivna av oändligt höga skyskrapekomplex.

I jakten på scoop som kan avslöja mördaren tar den nyutexaminerade journalisten till både konventionella och en hel del inte så rumsrena metoder. Han fotograferar brottsplatser, intervjuar de många färgstarka invånarna och infiltrerar helt ogenerat byggnader han inte alls har tillåtelse att vistas i.

Tyvärr lovar ”Scrapland” mer än det håller. Den imponerande stora planeten utnyttjas inte tillräckligt och blir ofta bara en snygg färdsträcka mellan repetitiva uppdrag. Och den lovande storyn mynnar till slut ut i ett sammelsurium av konspirationer och lösa trådar.

Synd på så rara ärtor.

Peter Ottsjö

ARTIKELN HANDLAR OM