Tydliga ”Indiana Jones”-influenser

Mer naturtroget och mindre seriefigurs-känsla i nya ”Tomb raider”

SPELA

Lara Croft i ”Tomb raider” är tillbaka.

Bara inte lika mycket av henne.

– Laras proportioner är något mer naturtrogna den här gången, säger Fredrik Moberg, PR-ansvarig på Ubisoft, spelets svenska distributör.

Lara Croft gör comeback – inte fullt lika bystig som vi är vana att se henne.

Det sägs att det började som ett misstag.

Att en programmerare räknade fel i en algoritm, vilket ledde till att spelet ”Tomb raiders” hjältinna utrustades med mutantbyst.

Och blev en omedelbar succé, galjonsfigur och pinuppa för miljoner tonåriga tv-spelare.

Efter det släpptes en handfull uppföljare, och två filmer, som egentligen inte gjorde mer än att slå mynt av den kurviga arkitekten och mjölka ur varumärket.

Den kommande titeln, ”Tomb raider: Legend”, är det första spelet Lara Crofts skapare Toby Gard jobbat med sedan seriens början. Han lämnade då företaget Core, efter en tvist om sexualiseringen av karaktären.

– Hela tanken är ju en återgång till det första spelet, tanken med en stark hjältinna, säger Moberg.

Den förhandsversion som Aftonbladet testat är kvitto på spelets trohet mot förlagan, med tydliga ”Indiana Jones”-influenser och tempeldödsfällor – men även större fokus på ren krutröksaction.

Trots att kameran är bökig och ibland pinsamt närgången, är ”Legend” ett tydligt trendbrott på seriens dalande formkurva.

Och sen var det ju det här med måtten.

– Tack vare nästa generations grafik känns Lara mer verklighetstrogen nu, och mindre som en seriefigur, menar Moberg.

Nåja.

Jag antar att allt är relativt.

Fotnot: Spelet släpps i april till Xbox 360, Playstation 2 och PC.

Kristofer Ahlström