Överdoserat ångvälts- mangel utan tjat

"Black" för Xbox har eldstrider med största Hollywoodeffekt

Här sparas inte på krutet.
SPELA

Att tömma ett magasin i ett tomt rum ska vara höjden av glädje.

Det är Criterions enda ambition med ”Black”.

Och fungerar utmärkt som säljslogan.

”Black” är överdoserat, överdimensionerat ångvältsmangel, utexaminerat från det tyngsta av läroverk: det tar inte lång tid innan skärmen är täckt av krutrök, gipsdamm och tomhylsor. Varje nivå är som gatustriden i ”Heat” uttänjd på en timma.

Det är ett spel där det enda sättet att öppna dörrar är att pricka dem med geväret.

Ändå blir det aldrig tjatigt. Främst för att man modellerat eldstrider och omgivningar till största Hollywoodeffekt, på gränsen till karikatyr.

Att det är teamet bakom plåtknycklaren ”Burnout” som gjort spelet är helt logiskt: det här är samma överdrivna krossarkavalkad. Med varvräknaren fastnålad på det röda fältet.

Kristofer Ahlström