Fighter i gammal god form

till Tekken 6

Versusfighting blir inte giftigare än så här.
SPELA

Fighting När jag tar fram min arkadsticka måste jag bokstavligt talat dammsuga den.

Och de kallar 2009 ”fightingspelens år”.

I själva verket kommer förmodligen beat ’em up-genren aldrig få sin stora comeback. Att en handfull tunga titlar koncentrerats till 2009 handlar mest om att det tar fruktansvärt lång tid att mejsla fram ett fungerande fightingspel. Först nu har de stora serierna varit redo att debutera på konsoler som släpptes för nästan fem år sedan.

Ändå skiljer de sig inte mycket från 90-talets förebilder.

Gör så här: knacka in ”Tekken 1” i Youtube. Ett spel som släpptes 1995, till en maskin med 3,5 megabyte RAM och en processor på 34 MHz – motsvarande bokstavligt talat en procent av vad Xbox 360 och Playstation 3 har under huven.

Trots det är skillnaden i spelbarhet jämfört med ”Tekken 6” försumbar.

Visserligen dignar sexans menyer av spellägen, karaktärer (över 40 stycken!) och krimskrams, men allt det där finns mest där för syns skull. Kampanjen är kass, onlineläget visserligen oumbärligt men oroväckande skakigt. Själva spelandet är dock så finslipat att det blir så gott som genomskinligt; kuggarna spinner ljudlöst medan man hamrar in förprogrammerade combos och dräpande jongleringar. Att det känns gammalt är i sammanhanget en garant för kvalitet. Versusfighting blir inte giftigare än så här.

Visserligen kan genrens utveckling – som sker med en hastighet som kan jämföras med landhöjningen – se märkligt trög ut för spelare som vant sig vid att varje ny generation konsoler medför helt nya upplevelser.

”Tekken 6” påminner oss dock om att det finns två sorters tv-spel:

De som inte funnit sin fulländade form riktigt än, som hela tiden hittar nya vägar att gå, som ständigt strävar framåt.

Och de som var perfekta redan från början.

FAKTA

Inte som ”Street fighter”

”Tekken” representerar en helt annan förgrening på fightingträdet än ”King of fighters” och ”Street fighter”. Till exempel så kan man röra sig i tre dimensioner, och matcherna har en helt annan rytm än i traditionella 2D-spel. I stället för superhopp och eldbollar ligger fokus på böljande markfinter, jongleringsattacker (att angripa en motståndare som faller) och långa, förprogrammerade slagkombinationer.

Tekken 6

Från 16 år

Xbox 360/Playstation 3