Missar alla mål

Bom Skitnödiga amerikanska soldater som röjer upp i en bananrepublik är bara en av alla fåniga aspekter av spelet.
SPELA

FPS City Interactive ser sig säkert gärna som prickskyttar – som med sitt ”Sniper: Ghost warrior” smyger sig upp från ingenstans, utan att ha föregåtts av någon som helst hype, och sätter en kula rakt i hjärtat på de intet ont anande spelarmassorna.

Och ja, hemliga har de verkligen lyckats vara. Tyvärr har de också lyckats vara sämst.

För herrejävlar, vilket fånigt spel ”Sniper: Ghost warrior” är.

Det missar alla tänkbara mål. Den skitnödiga-amerikanska-soldater-som-röjer-upp-i-en-bananrepublik-premissen är oändligt tröttsam, buggarna är många, spelmomenten är få och grafiken glänser på det där onaturliga sättet som alla redan tröttnat på.

Men den stora synden är att det misslyckas med att vara ett prickskyttespel. Eller misslyckas och misslyckas – det känns knappt som att utvecklarna knappt har försökt. Istället har de i princip gjort en vanlig korridorskjutare, fast med ett snipegevär. Det är precis lika dumt som det låter.

Allting, varje designbeslut, varje bana och varje mellansekvens, skriker inkompetens.

Så låt detta bli en läxa för City Interactive – innan de försöker träffa oss i hjärtat borde de kanske lära sig vilken ände av geväret som avlossar kulorna.

FAKTA

Sniper: Ghost warrior

Genre: First person shooter

Åldersgräns: från 16 år

Testat till: Xbox 360. Släpps även till PC.

Pris: 399 kr (360), 329 kr (PC)

Johan Martinsson