Semesterfirare – med rätt att spela

Här är spelen som du kan ta med till stranden

SPELA

En bärbar spelkonsol är inte större än en bok och den behöver inte kosta mer än en Ipod. Ändå är tv-spelen det första som glöms bort när hela Sverige emigrerar till solstolar, badbryggor och hängmattor. Här är tolv anledningar till att det inte borde vara så.

Vissa säger att grejen med tv-spel är att de låter oss leva ut våra vildaste fantasier, och ”Elite beat agents” är det ultimata beviset på det.

6 spel till Nintendo DS

Meteos

Vill du ha en tydlig illustration av skillnaden mellan PSP och DS? Testa tvillingparet ”Lumines” och ”Meteos”. I hård kontrast till kyligt eleganta ”Lumines” framstår ”Meteos” som en bärbar hjärtinfarkt; en explosion av glada färger och pigg j-pop. Själva konceptet är också omedelbart som en sockerchock: para ihop rader av skrikiga block så lyfter de mot himlen. Och dina mungipor med dem.

The world ends with you

Årtusendets portabla rollspel. ”The world ends with you” teleporterar dig till hyperchica trendcentrat Shibuya och bombarderar dig sedan med j-pop, gothic lolita-mode och kickar höga som Tokyos skyskrapor. En DS utan det här spelet är som en Ipod utan hörlurar.

Professor Layton and the diabolical box

Se det som sadistisk sudoku i söt förpackning: ”Professor Layton”-spelen är vackra som Studio Ghibli-filmer, men kan lätt driva en till vansinne med sina järnhårda hjärnflexare till gåtor. När blev du senast lika uppeldad över ”Morden i Midsomer”? Just det.

Zelda: Spirit tracks

Ett ”Zelda” som kommer rida rälsen raka vägen in i ditt hjärta. Tågtemat sabbar inte den tidlösa grundformeln: lagom svåra pussel, näpen grafik och en spelvärld så idyllisk att den får Sommar-Sverige att framstå som ett postapokalyptiskt ödeland.

New super Mario bros

När Nintendo släpper ett nytt ”Mario” står hela spelvärlden stilla. Med sina 20 miljoner sålda exemplar är ”New super Mario bros” – som egentligen inte alls är särskilt nytt längre – en fingervisning om varför. Det är inte bara det bästa bärbara plattformsspelet – det delar också kassett med en hel arsenal av multiplayerminispel.

Elite beat agents

”Elite beat agents” är enligt vår kännedom din enda chans att slå tillbaka en rymdinvasion genom att dansa synkroniserat till ”Jumpin’ jack flash”. Låter det tokigt? Vänta bara tills du importerat den japanska versionen.

6 psp-spel för hängmattan

Metal slug anthology

Att köpa alla spelen i den här samlingen hade en gång i tiden kostat dig mer än en bostadsrätt på Strandvägen. Nu får du dem för 200 spänn. ”Metal slug”-spelen hör till tidernas mest eftertraktade arkadklassiker, och till och med när inflationen var som löjligast var de värda varenda krona. Det här är PSP:s otvivelaktigt bästa 2D-action – något som bara blir ännu tydligare om man är två som spelar.

Lumines

För dig som behöver MER stress på semestern är det här rätt recept. ”Lumines” är ett typiskt pusselspel (tänk ”Tetris”) med en otypisk inramning. Spelskärmen ömsar regelbundet skinn, sobra bakgrunder och akustiska gitarrer byts ut mot pumpande extas och japansk electro. En spelsession kan lätt vara i timmar, med stadigt stigande stressnivå. Efteråt är man euforisk men utbränd.

Gran turismo

Det tog nästan lika lång tid att färdigställa som tunneln genom Hallandsåsen. Men innehållet är därefter – över 800 bilar, 45 banor och körkänsla i paritet med de stationära versionerna av ”Gran turismo”. Hade bara den bärbara utgåvan haft ett lika beroendeframkallande karriärläge också hade vi aldrig mer behövt byta skiva i vår PSP. Som det är nu är det dött lopp mellan ”Gran turismo” och bredsladdande supersamlingen ”Ridge racer 2”.

Grand theft auto: Chinatown wars

Inte det enda ”GTA”-spelet till PSP, men det enda som formsytts för fickformatet. Det innebär bland annat att man följer handlingen ur ett helikopterperspektiv, troget seriens allra äldsta delar. Och trots den förenklade grafiken sparkar Rockstar lika mycket röv som vanligt – ”Chinatown wars” är ett av de mest hyllade bärbara spelen under hela 2000-talet. (Finns även i snarlik version till Nintendo DS.)

Final fantasy VII

Vi jävlas inte med dig: det mest älskade j-rollspelet någonsin går att spela på PSP. Men det säljs inte i butik. Tricket är i stället att ladda ner det via onlinetjänsten Playstation Store, där ”Final fantasy VII” trängs med en brokig skara Playstation-spel från 90-talet.

Patapon 2

PSP har inte direkt gjort sig känd för fyndiga, färgglada spel i stil med de som dominerar DS-utbudet. Det får bara vitaminbomber som ”Patapon” och ”Locoroco” att lysa ännu starkare bland alla glåmiga actionspel. I taktiska 2D-spelet ”Patapon 2” styr man en armé av superstiliserade huvudfotingar genom att banka in rytmiska knappkommandon och sjunga med i deras små söta sånger.

Kort om DS

När Nintendo utannonserade DS för sex år sedan skrattade världen åt dem. Idag är Nintendo DS den mest populära portabla konsolen någonsin. Trots den ömkliga prestandan har DS slagit igenom på bred front, inte minst tack vare att pekskärmen möjliggjort rena nyttoprogram som ”Brain training”. Men även utbudet av traditionella spel är starkt, med många klassiska serier som ”Mario kart”, ”Super Mario bros” och ”Zelda”. De nuvarande modellerna heter DSi och DSi XL – den senare, som namnet antyder, en större variant med samma specifikationer i övrigt. Ryktet säger att Nintendo kommer släppa nästa version, 3Dkonsolen 3DS, redan runt jul. Den här gången skrattar ingen åt dem.

Kort om PSP

Den såg en gång ut att bli spelarnas svar på Ipod. Superlyxiga PSP lanserades med enorm widescreen-skärm, MP3-stöd och tunga speltitlar. Men trots att den till synes låg helt rätt i tiden har skrytkonsolen PSP haft svårt att hålla jämna steg med betydligt blygsammare – och billigare – Nintendo DS. Det PSP framför allt har, nu när wow-känslan sedan länge lagt sig, är en grym skärm och ett stadigt bibliotek av hardcore-spel (möjligheten att ladda ner gamla Playstation-spel är till exempel fantastisk). Multimediefunktionerna känns dock inte särskilt unika längre – Sonys svar på Ipod har svårt att konkurrera i Iphones tidevarv.