Är lite för enkelt

till indiespelet Nightsky

”Nightsky” har inte så mycket att säga.
SPELA

PUSSEL Ställ dig inför den mörka indiehimlen, spana norrut – och du kommer få se en av dess starkast lysande stjärnor.

Han heter Nicklas Nygren, är bosatt i Umeå och har i flera år varit sysselsatt med att skapa stillsamma plattformspusslarspel som utspelar sig mot en fond av ödsliga vinterskogar, isiga vidder och natthimlar målade med norrsken. Och nu – efter spel som ”Within a deep forest” och Tove Jansson-inspirerade ”Knytt” – kommer så ”Night sky”.

Man känner igen sig. Spelaren är – precis som i ”Within a deep forest” – en boll, som med hjälp av en fysikmotor rullar och studsar sig fram genom linjära, tvådimensionella banor. Och atmosfären är – precis som i alla Nygrens spel – helt förtrollande.

Tyvärr kunde resten varit bättre.

”Night sky” är lite för enkelt, det har lite för lite att säga, dess fysik- samt gravitationspussel har gjorts lite för många gånger av andra spel – och då har de ofta gjorts lite bättre också.

Därmed inte sagt att det inte är underhållande nästan hela tiden, eller att Niklas Nygren har tappat stinget. Hans nästa projekt – ”The great work” – bygger på en svensk dokumentär om en alkemist, och utvecklas tillsammans med filmarna. Det ser väldigt spännande ut.

Så indiestjärnan har nog inte fallit. Bara blinkat till.

Johan Martinsson

ARTIKELN HANDLAR OM