Tryggt men oinspirerat

Dragon quest monsters: Joker 2 är mysigt – men alldeles för gammalmodigt

SPELA

ROLLSPEL Jag antar att det handlar om trygghet.

Någon annan förklaring kan jag inte hitta till att det fortfarande görs rollspel med stela, tråkiga och oinspirerade omgångsbaserade strider som säljer i flera miljoner exemplar.

”Dragon quest monsters: Joker 2” är ett typexempel. Precis som sin föregångare går det ut på att man i rollen som monstertränare ska harva runt i obygden för att scouta och levla nya tillskott till sitt galleri av freaks.

Påminner om ”Pokemon”

De som ser en ”Pokemon”-parallell här har helt rätt, även om ”Dragon quest” i ärlighetens namn var först med den här typen av samlande i och med seriens femte del från 1992.

Konceptet har alltså nästan tjugo år på nacken – och det märks. Bortsett från vissa smarta taktiker man kan be sina hårdföra husdjur att hålla sig till, och en ganska rolig mixerfunktion där man kan skapa nya monster genom att kombinera två existerande, så är ”Joker 2” anmärkningsvärt stofilt i sitt gameplay.

Mysigt och tryggt

Till en början är det också mysigt, tryggt, nästan en aning tröstande att mosa sniglar med Angelina Jolie-läppar. Men det dröjer inte länge förrän man känner ett visst obehag. Man frågar sig själv varför man utsätter sig för det här igen. Efteråt lovar man sig att våga bryta med sina vanor, och unna sig något som är bra på riktigt.

På så vis är ”Dragon quest monsters: Joker 2” inte mer spännande än ett besök på McDonald’s.

Jonas Högberg