Svårt som ett Nes-spel – men inte alls lika bra

Rex rocket är en Mega Man-minnande upplevelse med stora brister

1 av 8
SPELA

ACTION Jag har alltid ogillat spel som försöker se ut som något de inte är. Men tydligen är jag ensam om det. Åtminstone om man går efter den enormt populära falska 8-bitsmentalitet som i åratal plågat indiespelen – och som haft mer med nostalgi att göra än bra speldesign.

Men då och då dyker det upp spel som lyckas vända det här pixliga, blockformiga utseendet till sin fördel.

Spel som ”Rex rocket”.

Liknar ”Metroid”

Handlingen utspelar sig ombord ett rymdskepp där kapten Rex vaknar ur sin kryosömn och inser att saker har gått väldigt fel. Slimeliknande varelser har sluppit lösa på skeppet och dödat det mesta av besättningen. Hans uppgift blir att rensa bort dem och återta skeppet.

”Rex rocket” har liknats vid ”Cave story” och ”Metroid”, och det innehåller ganska tydliga element från båda. Den grafiska designen är söt och kantig, och man ägnar mycket tid åt att backtracka genom rum man redan besökt.

Osmickrande arv

Spelserien jag själv kommer att tänka på är dock istället ”Mega Man”. Och för ett tvådimensionellt plattformsskjutare är det svårt att få en bättre komplimang.

Betydligt mindre smickrande är att ”Rex rocket” ärvt Nes-erans svårighetsgrad – men inte dess finstämda spelmekanik. Det gör resultatet till en ganska ojämn upplevelse.

Men det är å andra sidan ganska lätt att förlåta – så länge den åtminstone är ärlig.

Carl-Johan Johansson