Rent sadistisk Sisyfos-övning

Charmig blinking och portabel tortyrkammare i ett

SPELA

SIMULATOR Minns du hur magen knöt sig av de mest dramatiska scenerna i ”Interstellar”‚ hur du nästan klöste hål i biostolens armstöd i pur panik?

Föreställ dig att du plötsligt kan trigga samma totala nervkollaps när och var som helst, bara genom att råka nudda fel app på hemskärmen.

Lättnaden uteblir

”Docking sequence” är en lågintensiv lofi-tolkning av rymdfilmernas mest ökänt riskabla händelseförlopp, där man med stötiga styrraketer måste docka sitt skepp på en lång rad landningsplattformar. Men istället för den monumentala lättnaden efter ett avklarat uppdrag skickas man direkt vidare till ett ännu svårare; en sadistisk Sisyfos-strapats i scifi-miljö.

Konceptet är en elegant blinkning till de allra tidigaste tv-spelen, som inte sällan förlitade sig på oväntat avancerade fysikberäkningar för att simulera raketers rörelser i rymden. Men det är också en portabel tortyrkammare, där man inom 30 sekunder hunnit alstra en livstid av hat mot den skorrande explosionen som signalerar att man misslyckats med ännu en landning.

Ackompanjeras av Strauss

Uppdragen är extremt korta – bara några sekunder från start till mål – men i vissa fall så svåra, med roterande rymdstationer och försåtsminor, att de slukar mer tid än en genomsnittlig företagsdeklaration. Det enda man kan trösta sig med är att chiptolkningarna av Strauss symfoniska storverk lägger sig som en ispåse på ens överhettade nerver.

Om man inte hunnit klösa hål i hemskärmen i ren frustration först, vill säga.

FAKTA

Docking sequence

Från 4 år

Format:

Iphone/Ipad (7 kr)

Spela även: ”Dead space” (Xbox 360, Playstation 3, pc). Tycker du att ”Docking sequence” ingjuter en känsla av hopplöshet? Då rekommenderar vi att du inte försöker kurera dig med den knallsvarta splatterskräcken i ”Dead space”.

Visste du att... den som faller för soundtracket i ”Docking sequence” kan frossa i mer av samma musiker på classical8bit.tumblr.com?

Just nu: är rymden lika lockande i spelvärlden som den är oinbjudande i verkligheten – inte minst tack vare de hotfullt fascinerande förstapersonsupplevelserna ”Tacoma” och ”Adrift”.

ARTIKELN HANDLAR OM