Tittarras hotar ge miljonförluster

TV

Försäljningen av bingolotter minskar kraftigt

1 av 2 | Foto: THOMAS JOHANSSON
HAR TAPPAT VAR TREDJE TITTARE Tittarna sviker "Bingolotto". Och nu är även svenskt föreningsliv oroat. Försäljningen av lotter har minskat från 1,7 miljoner per vecka till 1,4 miljoner. Enligt föreningarna är boven i dramat moderniseringen av "Bingolotto". Nu kräver de en förändring av programmet.

"Bingolotto" har tappat var tredje tittare - och lotteriförsäljningen faller.

Nu är svenskt föreningsliv oroat.

- Många är förtvivlade i dag, säger Arne Johansson på Södertälje Sportklubb.

TV 4:s flaggskepp "Bingolotto" har fått en tung start i höst. Hittills har programmet tappat 1,3 miljoner tittare jämfört med samma period förra året.

Var tredje tittare har lämnat "Bingolotto".

Och nu hotas svenskt föreningsliv av tittarraset. Många föreningar rapporterar en kraftigt minskad försäljning av bingolotter.

- Jag är oroad över utvecklingen. Det går åt fel håll, säger Arne Johansson, "Bingolotto"-ansvarig på Södertälje Sportklubb.

Förra året sålde SSK flest lotter i Sverige, i snitt 3 200 per vecka. Nu har klubben tappat över 20 procent och säljer 2 500.

- Vi sålde 450 färre redan första veckan, sedan har det sjunkit mer och mer. Det är första gången någonsin vi tappar, säger Arne Johansson.

Enligt statistik från "Bingolotto" tjänade föreningarna 1,13 miljarder på lotteriet i fjol.

Många klubbar är beroende av "Bingolotto".

"Det jäser ute i leden"

Om inte den negativa trenden bryts hotas svenskt föreningsliv nu av en ekonomisk smäll i mångmiljonklassen.

- Det är samma sak överallt. Många är förtvivlade i dag. Många balanserar sin budget med "Bingolotto", säger Arne Johansson.

Växjö Norra IF har exempelvis minskat försäljningen med närmare 30 procent och IF Elfsborg har minskat från 1 800 till 1 200 sålda lotter.

- Det är hårt och bekymmersamt, säger Ann-Margaret Oskarsson, IF Elfsborg.

Nu kräver föreningslivet en förändring av "Bingolotto". Tittarna - och spelarna - måste lockas tillbaka.

- Något radikalt måste göras. Det jäser ute i leden, säger Arne Johansson.

I fjol höjdes lottpriset med tio kronor. Men enligt föreningarna är inte höjningen boven i dramat - utan den kraftiga moderniseringen av "Bingolotto".

- Det stora felet är att man har övergett de äldre, stora spelarna. Pensionärerna säger rent ut: "Det är inte vårt program längre". Det är för stressigt, säger Arne Johansson.

Ska ändra om

Ann-Margret Oskarsson håller med:

- När musiken förändrades, tappade man den äldre delen av publiken. Vi kan aldrig fånga 15-åringarna. Vi måste locka tillbaka de äldre, säger hon.

Leif Flatow är lotteriföreståndare för "Bingolotto":

- Jag håller med om att förra höstens förändringar i underhållningsdelen kanske blev lite för stora. Men det justerar vi nu.

Han bekräftar att försäljningen gått ned från 1,7 miljoner sålda lotter per vecka till 1,4 miljoner.

- När tittandet gått ned har även antalet spelare gått ner. Men i pengar till föreningslivet ligger vi över förra årets siffror, eftersom vi höjt priset.

Leif Flatow betonar att den negativa försäljningstrenden måste brytas.

- "Bingolotto" är inget självspelande piano, alla måste dra sitt strå till stacken. Tiden när folk nästan ryckte lotterna ur händerna på oss är förbi.

Tobias Lindner