Svensken gör musik i Hollywoodserierna

1 av 3 | Foto: Ludwig Göransson tror att en del i hans framgång beror på att han står med fötterna i två världar: filmmusik och populärmusik.
TV

Han är på väg att bli Hollywoods nya svenska älskling. Ludwig Göransson har komponerat musik till serier som "New girl" och "Community".

Nu är han aktuell med filmen "Last stop Fruitvale station".

Första gången en orkester spelade hans egenkomponerade musik var när han gick på gymnasiet. Ludwig Göransson fick mersmak. Efter en avslutad utbildning på musikhögskolan i Stockholm åkte han till Hollywood för att uppfylla sin dröm.

- Jag blev berörd av Tim Burtons filmer och kom fram till att det berodde på musiken. Jag har länge gillat att komponera och insåg att jag skulle jobba med film. Men jag ville göra sådant som jag själv inspirerats av; lite vräkigare och större budgetar än i Sverige, berättar Ludwig Göransson.

I Los Angeles hoppade han på en utbildning vid USC School of Cinematic Arts. Det ledde till att han fick jobba för en av Hollywoods stora kompositörer Theodore Shapiro, känd för musiken till filmer som "...och så kom Polly" och "Marley & jag". Av Shapiro lärde sig Ludwig mycket om hur man komponerar för komedifilmer. Det var också genom honom som Ludwig fick sitt första stora jobb: att skriva musik till serien "Community". När Shapiro fick förfrågan hänvisade han till sin unge adept, eftersom han själv inte hade tid.

- Jag tänkte: "Det här är min chans". Det var ju ganska mycket press, speciellt eftersom jag var så ung, bara 25, säger Ludwig.

Styrd av regissörer

Det gick vägen. Några år senare har Ludwig tre säsonger av "Community" på sitt cv och har dessutom hunnit komponera musik till storproduktioner som serien "New girl" och filmen "Familjetrippen". Men att vara nykomling i Hollywood innebär inte alltid en rak väg framåt. Klimatet kan vara hårt och man får stå ut med en hel del hunsning, enligt Ludwig.

- Hälften av det jag håller på med handlar om att ha en social förmåga. Det är lika viktigt som att kunna göra musik innan man nått toppen. Är man där uppe kan bete sig hur som helst. Det har jag råkat ut för. När jag träffade Chevy Chase under en inspelning, var han till exempel väldigt otrevlig mot mig, bara för att han inte visste vem jag var.

Kreativiteten kan ibland få stå tillbaka för andras önskemål. När Ludwig skriver musik till en större film är han ofta hårt styrd av regissörerna.

- Ibland håller jag inte med dem. Om jag kommer på något bra så måste jag få det att låta som att det var deras idé, säger han.

Vill bli välkänd

Just nu är Ludwig Göransson bland annat aktuell med musik till filmen "Last stop Fruitvale station" som kommer till Sverige i början av januari. Han har ett tätt samarbete med regissören Ryan Coogler och framöver hoppas han på att få hoppa på Cooglers aktuella projekt, en ny "Rocky"-film. Dessutom medverkar han på rapparen Childish Gambinos nya album som släpps nästa år. Trots sina framgångar är Ludwig relativt okänd i Sverige. Men att sikta lågt har aldrig riktigt varit hans grej.

- Det flesta känner inte till så många filmmusikkompositörer och kan kanske kan nämna två namn. Jag vill vara ett av dem.

Ludwig om...

...sin musikstil: "Jag håller mig inte till en genre utan ägnar mig lika mycket åt pop, rock och hiphop som klassisk filmmusik. Jag känner inte till någon annan som arbetar i båda världarna. Jag kan skriva beats och filmmusik och kombinera det på ett sätt som ingen annan kan."

...Hollywood: "Man måste försöka hävda sig. När jag kommer in på ett möte och alla andra som är där har jobbat i branschen i 15 år så undrar de förstås vem jag är och det är inte alltid så trevlig stämning."

...framtiden: "Jag vill klättra på stegen och jobba med nya roliga projekt. Just nu hoppas jag på att få göra nya "Rocky"-filmen.

Johanna Linder/TT