Stödgalor lockade tittarna till tv:n

TV

Kattis Ahlström: Det visar hur mycket svenskarna kan enas

Stödkampanjerna för flodvågens offer i Sydostasien lockade flest tittare under nyårshelgen.

- Det här visar hur mycket svenskarna kan enas, säger Kattis Ahlström.

Foto: Petra Nordlund.

Det blev en annorlunda nyårshelg i efterdyningarna av naturkatastrofen i Sydostasien. I stället för traditionellt nyårsglitter och glamour sände både SVT och TV 4 stödkampanjer för flodvågornas offer.

Och svenska folket valde att både titta och skänka.

1,8 miljoner svenskar följde "Flodvågornas offer" på TV 4, 360 000 ytterligare såg samma program på TV 3 och på Kanal 5 150000. Tillsammans skänkte tittarna runt 140 miljoner kronor till Röda korset.

"Otroligt glada"

- Vi är otroligt tacksamma och glada. Vi förstod att folk skulle skänka pengar men så här mycket är ofattbart. Insamlingen pågår ju fortfarande och vi är nu uppe i 160 miljoner kronor, säger Petra Nordlund som ledde "Flodvågornas offer".

SVT:s stödkampanj "90-1950-6" sågs av 1,5 miljoner och samlade in nära 200 miljoner kronor till Radiohjälpen.

- Jag känner mig fortfarande medtagen. Det här var det mest speciella tv-ögonblick jag någonsin varit med om, säger Kattis Ahlström som ledde galan tillsammans med Claes Elfsberg.

Utan raketer

- På nyårshelgen brukar folk se mer festliga program. Att de valde att se de här programmen och skänka så mycket pengar visar hur mycket svenskarna kan engagera sig och enas för att hjälpa, säger hon.

Det traditionella nyårsfirandet på Skansen tonades ner. Statsminister Göran Persson höll ett tal för ett Sverige i sorg och nyårsraketerna uteblev.

Linda Hjertén