Barnen har rest sig ur tv-soffan

TV

Den brittiska lärarinnan Anne Wood startade en revolution i tv-världen när hon 1997 med de babyrunda blöjförsedda ”Teletubbies” gjorde klart att också barn under fem år sitter framför tv:n.

Wood blev multimiljonär på att aktivera småbarn, vad än förståsigpåarna sa om att småbarn inte ska ha egen tv, även om de sitter framför tv.

I dag säger förståsigpåarna att barn blir feta av att sitta framför tv-apparaten. Men inga barn sitter längre framför tv:n. Dagens ungar är uppvuxna med internet och mobil.

De är, som barn-tv-mässan Mipcom junior visade i Cannes, rörligare än nånsin. Tv hittar dem inte annat än via nätsajter och tjänster på mobilen. Soffpotatisarna finns inte längre.

Som 460 tv-bolag från 52 länder konstaterade i Cannes är barn-tv dessutom den hetaste av genrer med rader av nischkanaler i kabelnäten och i digital-tv. Den blir ännu hetare med online- och mobiltjänster.

I Europa är nischkanalerna för barn så starka konkurrenter till de kommersiella allmänkanalerna att dessa i land efter land lägger ner sina barnprogram. Sverige är som så ofta isolerat som på månen. Trean och femman har morron-tv för barn och ettan och fyran eftermiddagsdito. SVT:s digitala nischkanal Barnkanalen är en knappt sedd fesljummen satsning rakt av.

I de amerikanska nischkanalerna är föräldrarnas förtroende en rödglödgad angelägenhet med rak varudeklarering av meriterna hos använda pedagogiska rådgivare, lika självklart som redovisningarna av andelen inlärningsmoment i avsnitten. Varje rad i de amerikanska serierna är lusläst. Inte bara för att treåringar reagerar blixtsnabbt på pekpinnar. Föräldrarna lockas också till förtroende för möjligheterna medÌ´0;mobilen. Inget kånkande på Ì´0;böcker och spel när allt barnen behöver finns samlat i mobilen, heter det på mässan. För att inte tala om Korea där barn använder mobilen för att skicka egna videor till varandra.

Texasbaserade kabel-tv-kanalen Varsity Media Group berättar om hur tv numera hittar till publiken när tv-soffan står tom. Den svarar nämligen på lockrop om bästa sajten och mesta tjänsterna i mobilen. Kanalen med inriktning på tonåringar fick på det receptet nära 3Ì´0;000 högstadieskolor tvärs över hela USA att abonnera. Det betyder en helt ny tv-kultur. Tittarna styr.

Och detta är bara början.

KERSTINS KANONER

KERSTINS KALKONER

Kerstin Hallert