”Livräddarna” nu större än ”Riket” i SVT

TV

”Vi visar riktiga hjältar”

Foto: succédokumentär Karin Sedig är läkaren i "Livräddarna" som lockar mer än 1,1 miljoner tittare. Lågbudgetprogrammet går därmed om SVT:s storsatsning "Riket" på tittartoppen.

SVT satsade 30 miljoner på ”Riket”.

Ändå lockar programmet färre tittare än ”Livräddarna” - som kostade småslantar i jämförelse.

- Det beror på att vi visar riktiga hjältar, säger Fredrik Undevik, producent för ”Livräddarna”.

Foto: Stefan Sauk leder 30-miljonerssatsningen "Riket" på bästa sändningstid.

”Livräddarna”, journalisten Fredrik Undeviks och fotografen Lennart Peters dokumentärserie om personalen på en ambulanshelikopter, är SVT:s nya - och oväntade - trumfkort på torsdagskvällarna.

Det modiga läkarteamet med Karin Sedig i spetsen lockade hela 1 140 000 tittare förra veckan, visar siffror från MMS.

Därmed slår man SVT:s stora lördagsnöje ”Riket”, en produktion som enligt initierade källor kostade cirka 30 miljoner kronor att göra.

”Otroligt kul”

Lördagens avsnitt av medeltidssåpan som utspelar sig i borgen Grodziec i Polen lockade 70 000 färre tittare.

- Visst är det otroligt kul att slå ”Riket”. Vi slog ”Hockeykväll” också, säger Fredrik Undevik stolt.

Hur lyckades ni slå ”Riket”?

- Jag tror det beror på att vi visar riktiga hjältar, personer som faktiskt riskerar sina liv för andra.

”Riket” kostar cirka 30 miljoner att göra. Hur mycket kostar ”Livräddarna”?

- Mindre än tre miljoner kronor.

Stefan Baron, genrechef för underhållning på SVT, är inte nöjd med tittarsiffrorna för ”Riket”.

- Nej, det är klart att jag hade hoppats på en större publik, säger han.

Hur kan ett lågbudgetprogram som ”Livräddarna” slå ”Riket”?

- Det finns ingen direkt korrelation mellan hur mycket ett program kostar och hur många som tittar. Det har det aldrig funnits.

Med facit i hand, kostade ”Riket” för mycket att göra?

- Vi på SVT mäter tack och lov inte kostnaden per tittare. Det finns en annan mening med vår verksamhet, säger han.

Jon Forsling